Toen ik de brief van de school las over de nieuwe regels voor schoollunches, dacht ik eerst dat het een goed idee was. Minder suiker en gezondere opties leken me een stap in de juiste richting. Maar wat begon als een poging om kinderen gezonder te laten eten, is voor mijn gezin veranderd in een ware worsteling. Mijn zoon, Finn van acht, weigert nu bijna volledig te eten op school.
Finn is nooit een makkelijke eter geweest. Hij heeft altijd duidelijke voorkeuren gehad en suiker speelt daar een grote rol in. Een koekje na zijn boterham of een klein chocolaatje hielpen hem door de dag heen. Het zorgde ervoor dat hij zijn lunch überhaupt wilde opeten. Maar volgens de nieuwe richtlijnen mogen er geen suikerrijke producten meer mee in de lunchtrommel. Zelfs een klein pakje sap of een mueslireep met honing is nu uit den boze.
De eerste dagen probeerde ik creatief te zijn. Ik maakte sandwiches met volkorenbrood en voegde fruit toe, zoals schijfjes appel of druiven. Maar Finn kwam thuis met een volle trommel. “Ik hoef dit niet,” zei hij stellig. Hij klaagde dat het eten “saai” was en dat hij geen trek had in water en droge crackers. Het deed me pijn om te zien dat mijn kind hongerig thuiskwam na een lange schooldag.
Ik sprak de juf aan om te kijken of er een oplossing was. Ze legde uit dat de regels bedoeld zijn om obesitas en gezondheidsproblemen onder kinderen te verminderen. “We willen ze goede gewoontes aanleren,” zei ze. Hoewel ik de intentie begrijp, voelde het alsof er geen ruimte was voor individuele behoeften. Finn is slank en actief, en een klein zoet tussendoortje zou hem echt geen kwaad doen. Maar de school lijkt geen uitzonderingen te maken.
Thuis werd de situatie alleen maar moeilijker. Finn begon zelfs zijn ontbijt over te slaan omdat hij boos was dat hij geen koekjes meer mee mocht nemen. Hij zei dat het oneerlijk voelde en dat hij “altijd de stomste lunch van de klas” had. Ik voelde me verscheurd. Als moeder wil ik dat mijn kind gezond eet, maar ook dat hij gelukkig is en voldoende energie heeft om de dag door te komen. De regels leken ons beide opties af te nemen.
Ik ben met andere ouders gaan praten en ontdekte dat ik niet de enige ben. Veel kinderen eten minder of geven hun lunch weg aan klasgenoten die iets aantrekkelijkers hebben. Sommige ouders hebben zelfs overwogen om hun kinderen ziek te melden, omdat de stress rond het eten te groot werd. Het leek alsof de regels meer kwaad dan goed deden.
Finn’s gedrag verslechterde. Hij werd prikkelbaarder en had minder energie na school. Ik begon me echt zorgen te maken over zijn gezondheid. Ik overwoog om stiekem toch iets zoets mee te geven, maar was bang dat hij gecontroleerd zou worden en dat ik als ouder op het matje zou worden geroepen. Het voelde alsof ik gevangen zat in een systeem dat niet naar de individuele behoeften van kinderen kijkt.
Na een paar weken besloot ik een brief te schrijven aan de directie van de school. Ik legde uit hoe de regels Finn negatief beïnvloedden en vroeg om een meer flexibele aanpak. Tot mijn teleurstelling kreeg ik een standaardantwoord terug waarin ze benadrukten dat de richtlijnen belangrijk waren voor het welzijn van alle kinderen. Er leek geen ruimte voor een compromis.
Ik blijf zoeken naar oplossingen, maar het voelt alsof ik in een strijd zit die ik niet kan winnen. Het is frustrerend om te zien dat een beleid dat bedoeld is om kinderen te helpen, mijn zoon juist schaadt. Ik ben niet tegen gezonde lunches, maar ik geloof dat er meer ruimte moet zijn voor balans en individuele keuzes.
Heb jij soortgelijke ervaringen met strikte schoolregels? Laat het mij weten in de reacties op Facebook.