Het systeem van statiegeld op plastic flessen en blikjes lijkt allesbehalve perfect te functioneren. Jaarlijks blijft er een gigantisch bedrag aan niet-ingeleverd statiegeld op de plank liggen. In 2022 alleen al werd er maar liefst 87 miljoen euro niet opgehaald door consumenten. Dit geld, dat in theorie bedoeld is om het recyclingsysteem te verbeteren, verdwijnt rechtstreeks in de zakken van producenten, die het nauwelijks inzetten voor betere infrastructuur.
Niet-ingeleverd statiegeld: een verborgen winst voor producenten
Het idee achter statiegeld is simpel: consumenten betalen een extra bedrag bij aankoop van een flesje of blikje en krijgen dit terug bij inlevering. Maar wanneer dit niet gebeurt, stroomt het geld naar de producenten. In plaats van het bedrag te gebruiken om de recyclinginfrastructuur te versterken, houden zij deze miljoenen voor zichzelf.
Hierdoor blijft de consument dubbel benadeeld: je betaalt niet alleen meer voor je drankjes, maar ondervindt ook hinder van slecht functionerende statiegeldsystemen. Automatische innamepunten zitten vaak vol of werken niet door technische problemen, vooral in stedelijke gebieden waar de toestroom van flesjes en blikjes enorm is.
Forse stijging van statiegeld op komst
De overheid overweegt nu een aanzienlijke verhoging van het statiegeld om consumenten te dwingen beter te recyclen. Voor een klein flesje kan het bedrag stijgen naar 50 cent, terwijl je voor een grote fles zelfs een euro zou kunnen betalen. Dit betekent dat de prijs van statiegeld op sommige drankjes de kosten van het drankje zelf overstijgt.
Het idee achter deze maatregel is dat meer mensen hun flesjes en blikjes zullen inleveren, wat een geschatte stijging van 12 procent in recyclingcijfers moet opleveren. Tegelijkertijd voedt het ook een groeiende trend: mensen die vuilnisbakken doorzoeken om lege flessen en blikjes te verzamelen voor een kleine bijverdienste.
Een plakkerige realiteit
De praktijk van het statiegeldsysteem laat te wensen over. Veel mensen hebben simpelweg geen zin om lege en vaak plakkerige verpakkingen mee te nemen of thuis op te slaan. Daarnaast leiden lange wachtrijen bij automaten en regelmatig defecte machines tot frustratie. Vooral in stedelijke gebieden raken de machines snel overvol, waardoor inleveren een tijdrovende klus wordt.
Online verpakkingen als nieuwe melkkoe
Er ligt ook een plan op tafel om statiegeld in te voeren op verpakkingen van online bestellingen. Dit zou een nieuwe inkomstenbron voor producenten kunnen worden, terwijl consumenten opnieuw de rekening betalen.
Een oproep tot eerlijkheid
Het huidige systeem laat zien dat consumenten niet alleen meer betalen, maar ook weinig terugkrijgen in termen van verbeterde recyclingmogelijkheden. De vraag blijft waarom producenten niet verplicht worden om de miljoenen euro’s die zij verdienen aan niet-ingeleverd statiegeld te herinvesteren in betere infrastructuur.
Is het niet tijd dat consumenten niet alleen betalen, maar ook een systeem krijgen dat écht werkt? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.