De opmars van elektrische voertuigen lijkt onstuitbaar, maar roept ook nieuwe uitdagingen op. Vooral bij zware elektrische voertuigen, zoals de Mercedes G-klasse of elektrische bestelwagens, blijken gewichtsregels een struikelblok. De combinatie van een zwaarder voertuig en strenge regelgeving beperkt het gebruik van deze voertuigen aanzienlijk. Ondernemers en bestuurders staan voor keuzes die verder reiken dan alleen duurzaamheid.
Waarom geen trekhaak op de elektrische Mercedes G-klasse?
De elektrische Mercedes G-klasse valt op door zijn krachtige specificaties, zoals een koppel van maar liefst 1.164 Nm. Toch heeft dit model geen trekhaak, zelfs niet als optie. De reden? Het gewicht van de auto in combinatie met een aanhanger zou het toegestane totaalgewicht overschrijden. Daarmee voldoet het voertuig niet meer aan de regelgeving. Voor een terreinwagen met dergelijke kracht is dat een opvallende beperking, en het illustreert hoe wetgeving achterloopt op technologische vooruitgang.
Elektrische bestelwagens en het gewichtsprobleem
Het gewichtsprobleem speelt ook bij elektrische bestelwagens. Deze voertuigen wegen vaak honderden kilo’s meer dan hun dieselvarianten. Waar een dieselbus van 1.800 kilo veel laadvermogen overhoudt binnen de limiet van 3.500 kilo, blijft er bij een elektrische bus van 2.600 kilo beduidend minder ruimte over voor belading. Voor veel ondernemers vormt dit een groot obstakel. Een zwaardere elektrische bus vereist namelijk een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) als het totaalgewicht de limiet overschrijdt.
Tijdelijk gedoogbeleid biedt soelaas
Om de overgang naar elektrische voertuigen te ondersteunen, heeft de overheid een tijdelijk gedoogbeleid ingesteld. Dit beleid staat toe dat bestuurders met een standaard B-rijbewijs elektrische voertuigen tot 4.250 kilo mogen besturen. Deze regeling loopt echter tot 1 juli 2025. Daarna wordt het volgen van een aanvullende cursus verplicht voor bestuurders van zwaardere elektrische voertuigen.
De cursus omvat zowel theorie- als praktijkonderdelen en richt zich op bewustwording van de risico’s die een zwaarder voertuig met zich meebrengt. Denk hierbij aan een langere remweg en specifieke verkeersregels die gelden voor voertuigen in de vrachtwagencategorie.
De impact van maximaal toegestane massa
Een belangrijk punt in de regelgeving is het verschil tussen het werkelijke gewicht van een voertuig en het maximaal toegestane gewicht. Zelfs als je elektrische bus leeg 2.600 kilo weegt, maar een maximale massa van 4.250 kilo heeft, ben je verplicht de cursus te volgen. De overheid benadrukt dat deze maatregel is bedoeld om verkeersveiligheid te garanderen en de overgang naar elektrisch rijden soepel en verantwoord te laten verlopen.
Nieuwe regels na 2025
Vanaf 1 juli 2025 blijven voertuigen tot 4.250 kilo bestuurbaar met een B-rijbewijs, maar alleen na het succesvol afronden van de verplichte cursus. Deze regeling geldt specifiek voor voertuigen met een duurzame aandrijflijn, zoals elektrische bussen. De cursus vereist geen examen, maar biedt wel essentiële kennis en vaardigheden om veilig met deze voertuigen de weg op te gaan.
De regelgeving rondom elektrische voertuigen laat zien dat duurzaamheid niet zonder uitdagingen komt. Het vinden van een balans tussen technologische innovatie, veiligheid en praktische bruikbaarheid blijft een belangrijke opgave voor zowel overheid als industrie.
Wat vind jij hiervan? Laat het weten in de reacties op Facebook.