Het onderzoek naar de vermeende misbruikzaak rondom Marco Borsato krijgt een nieuwe wending. Uit een uitgebreid handschriftonderzoek blijkt dat het dagboek van het vermeende slachtoffer niet is gemanipuleerd. Daarmee wint dit document aan kracht in de rechtszaak. Toch blijft de vraag bestaan of alle passages in zo’n dagboek altijd de werkelijkheid beschrijven, of soms ook fantasieën bevatten.
Specialisten hebben grondig onderzocht of de inhoud van het dagboek daadwerkelijk door het vermeende slachtoffer is geschreven. Daarbij keken ze naar details zoals de gebruikte pen, de schrijfperiode en de consistentie van het handschrift. De conclusie luidt dat er geen aanwijzingen zijn dat er met het dagboek geknoeid is. Voor Marco Borsato is dat een flinke tegenvaller, omdat eerdere speculaties over mogelijke manipulatie hiermee van tafel lijken.
Serieuze klap voor de verdediging
Mocht het dagboek wél vervalst zijn, dan was de geloofwaardigheid van de zaak waarschijnlijk sterk afgenomen. Tegenstanders beweerden eerder dat de moeder van het meisje vooral uit was op wraak. Nu deze theorie grotendeels is weerlegd, blijft het dagboek overeind als potentieel doorslaggevend bewijs. Voor de advocaten van Borsato betekent dit dat de focus verschuift naar de interpretatie van de inhoud in plaats van de echtheid van het dagboek zelf.
Twijfel over interpretatie
Ondanks de authenticiteit roept de inhoud nog steeds vragen op. Zanger Henk Westbroek zei hierover in Shownieuws: “Tenzij iemand natuurlijk — ik neem het voor niemand op, hè — fantaseert. Ik heb ook wel eens een dagboek gehouden en dan fantaseerde ik er helemaal op los.” Zijn woorden onderstrepen dat een dagboek naast feiten ook persoonlijke belevingen en fantasieën kan bevatten.
Visie van juridische experts
Voormalig strafpleiter Bram Moszkowicz sloot zich hierbij aan. “We kunnen vaststellen dat het dagboek authentiek is, maar of het juist is wat die dame heeft opgenomen in het dagboek, dat zal natuurlijk ter zitting moeten blijken door middel van ondervraging.” Hiermee benadrukt hij dat het uiteindelijke oordeel pas kan volgen wanneer de inhoud van het dagboek in de rechtszaal wordt getoetst.
Handschrift als bewijs
Presentatrice Dyantha Brooks wees erop dat het vooral belangrijk is dat er geen aanvullingen door derden zijn gedaan. “Ik denk dat het vooral belangrijk is dat hieruit blijkt dat bijvoorbeeld de moeder van het meisje niet nog iets eraan toegevoegd zou hebben. Dit is echt haar handschrift uit die tijd.” Die constatering versterkt het beeld dat het dagboek daadwerkelijk van het vermeende slachtoffer afkomstig is.
Fantasie of werkelijkheid
Toch blijft er twijfel bestaan. Zoals Henk Westbroek aangaf, kan een dagboek volstaan met verzinsels, dromen en persoonlijke interpretaties. “Ik fantaseerde er maar op los. Je wil niet weten met wie ik allemaal naar bed geweest ben in mijn dagboek, weet je. In een dagboek kun je ook je dromen opschrijven.” Daarmee wordt duidelijk dat de inhoud niet per definitie gelijkstaat aan objectieve waarheid.
Belangrijke rol in de zaak
Showkenner Evert sloot af met een stevige constatering. “Die hele zaak is begonnen met dat dagboek. Die moeder vond dat dagboek, ging erin lezen, zij werkte voor Marco Borsato en ze heeft Marco geconfronteerd met wat ze daarin gelezen had. Dat dagboek is dus hartstikke belangrijk.” Zijn woorden onderstrepen hoe groot de invloed van dit document is op het verloop van de zaak.
Het dagboek staat dus centraal in de juridische strijd rondom Marco Borsato. Hoewel de authenticiteit is bevestigd, blijft het aan de rechtbank om te bepalen hoeveel waarde aan de inhoud gehecht moet worden. De komende zittingen zullen duidelijk maken of dit dagboek een beslissende factor wordt in het uiteindelijke oordeel.