De nieuwe interviewserie De Geur van Succes van Antoinnette Scheulderman is nog niet begonnen, maar zorgt nu al voor flink wat opschudding. De presentatrice interviewt in het NPO-programma bekende Nederlanders over roem, ambitie en de prijs van succes. Onder de gasten: Bas Smit en Sylvie Meis. Maar bij Vandaag Inside werden zij, én de show, gisteren compleet neergesabeld.

Johan Derksen spaart niemand
Johan Derksen had aan tafel bij Vandaag Inside geen goed woord over voor de opzet van het programma. Volgens hem is De Geur van Succes niets meer dan “BN’er-verering van het zuiverste soort”. Hij reageert scherp: “Mevrouw Scheulderman heeft twintig jaar lopen lobbyen om een tv-programmaatje en die krijgt zo uit het niets, zonder enige ervaring, een talkshow. Ze kan interviewen, maar interviewen voor de krant is iets anders dan tv.”
Zijn kritiek richt zich niet alleen op de inhoud, maar ook op de keuze van de gasten. “Dan worden mensen met succes uitgenodigd. Dat zijn ijdeltuiten eerste klas, want die vinden zelf dat ze heel succesvol zijn en dat ze een heel fantastisch verhaal te vertellen hebben. En dan gaat zij ze zitten voeren. Ik zag een fragment dat ze tegen Sylvie Meis zegt: ‘Hoe ruikt succes?’ Ja…”

Bas Smit en Sylvie Meis onder vuur
De aflevering van Vandaag Inside draaide al snel uit op een frontale aanval op Bas Smit en Sylvie Meis. De twee worden door de mannen openlijk uitgelachen om hun zelfbeeld. Sylvie vertelt in het programma dat haar kracht is dat mensen “geïntrigeerd en obsessed door haar zijn.” René van der Gijp kan zijn lach niet bedwingen. “Dit is echt heel erg, hè? Ja, natuurlijk is dit erg.”
Johan Derksen valt hem bij: “Ze vindt zichzelf heel succesvol. Dat klopt.” Wilfred Genee voegt toe: “Ze neemt zichzelf wel serieus.” Waarop René concludeert: “Dat moet je toch niet doen, joh? Wat heeft dat nou voor zin?” Wilfred sluit af: “Er zit niet zoveel zelfrelativering bij denk ik.”
“Een show vol zelfverheerlijking”
Wat voor Derksen vooral steekt, is dat de geïnterviewden volgens hem niet worden uitgedaagd, maar juist gepaaid. “Als je daar zelf in gaat zitten, dan vind je jezelf geweldig, anders doe je dat niet. Er zitten namen bij die ik ook helemaal niet ken.”

Wilfred Genee noemt terloops dat ook Bas Smit aan de tafel van Eva zat om het nieuwe programma te promoten. “Bas Smit is die jongen, die influencer, en die zat net bij Eva erover te vertellen. Dat niet alles komt aanwaaien.” Dat schiet bij Derksen in het verkeerde keelgat: “We zullen rustig kijken wat het is, maar die gasten die zichzelf zitten te kietelen een uur lang, daar heb ik nou niet zo’n zin in.”
Kritiek op Antoinnette Scheulderman
Johan spaart ook presentatrice Antoinnette Scheulderman niet. Hoewel hij haar “privé een aardige meid” noemt, vindt hij haar als interviewer overschat. “Zij heeft met Michel (van Egmond, red.) dat boek van mij geschreven. Michel is een geweldige auteur, maar ik was nou niet zo blij met haar bijdrage hoor. Ik ben niet zo’n fan van haar. Ik vind haar privé aardig, maar ze heeft zichzelf ook neergezet als de beste interviewer van Nederland. Dan denk ik: ja, dat valt allemaal wel mee.”
Volgens Derksen probeert de NPO haar te profileren als de vrouwelijke tegenhanger van Eva Jinek, maar mist de show inhoud en authenticiteit. “Zo’n Eva moet ook niet doen alsof dit bijzondere televisie is,” sneert hij.
Online reacties: “Volledig gefaket”
Ook op sociale media wordt er volop meegediscussieerd over de voorpubliciteit van De Geur van Succes. Veel kijkers vinden het hypocriet dat mensen als Bas Smit en Sylvie Meis als “inspirerende voorbeelden” worden neergezet. Op X schrijft influencer MiesBee: “We moeten nu bewondering voelen voor Sylvie Meis en Bas Smit, begrijp ik. Want ze werken keihard. Kritiek op de totale leegte, het gefake en het werkelijk niets zinnigs bijdragen aan deze wereld is jaloezie. Oké.”
Over Bas Smit is ze nog duidelijker: “Dat zelfs hij hiervoor is gevraagd, vind ik lachwekkend. Niet te geloven.”
Een ambitieus programma onder vuur
Wat bedoeld was als een inspirerende serie over succes en ondernemerschap, lijkt nu vooral het mikpunt te zijn van spot. De Geur van Succes wordt komende week drie avonden uitgezonden op NPO 1, prime time. Antoinnette Scheulderman interviewt daarin zeven bekende Nederlanders over hun weg naar de top en hun persoonlijke drijfveren.
Met namen als Bas Smit en Sylvie Meis mikt de NPO op glamour en bekendheid, maar door de scherpe kritiek van Vandaag Inside is de toon al gezet. Of het programma de negatieve aandacht kan ombuigen in kijkcijfers, zal snel blijken. Eén ding is duidelijk: over De Geur van Succes wordt al gesproken, nog voordat de eerste aflevering is uitgezonden.










