Ze geniet zichtbaar van het leven in de spotlights, van interviews tot discussies op sociale media. Monique Hansler, de beruchte schoonmoeder uit B&B Vol Liefde, weet hoe ze aandacht moet trekken. Terwijl velen haar zien als het ‘schoonloeder’ van de serie, lijkt ze haar doel eindelijk bereikt te hebben. Met een eigen realityprogramma op SBS 6, precies op het uitzenduur van de Meilandjes, is haar droom werkelijkheid geworden. Maar volgens mensen om haar heen was die roem al jaren een zorgvuldig plan.

Een droom in de maak
Antine Algra, de voormalige vriendin van Moniques zoon Mike, vertelt dat de drang naar aandacht bij Monique diep zit. “Toen ik nog goed was met Mike en veel bij hen thuis kwam, zei Monique bijna dagelijks: ‘Wij worden volgend jaar de nieuwe Meilandjes.’” Volgens Antine was dat geen grapje maar een serieuze ambitie. De realityserie waarin haar zoon en zij nu de hoofdrol spelen, is voor Monique de ultieme bevestiging van haar gelijk.
Ze wilde geen bekende schoonmoeder zijn door toeval, maar een echte realityster met naam en invloed. Antine zegt daarover: “Dat was altijd haar grote doel. Niet dat Mike de liefde vond, maar dat ze bekend werd. Dat ze in het midden van de belangstelling zou staan.”
Manipulatie als strategie
Volgens mensen uit haar omgeving is Monique allesbehalve naïef. Ze weet precies hoe de media werkt en speelt slim met emoties. “Je kunt zeggen wat je wil, maar Monique is geen domme vrouw,” aldus Antine. “Ze weet hoe ze het moet aanpakken. Ze is manipulatief en onvoorspelbaar. ’s Ochtends kan ze charmant en hartelijk zijn, maar een paar uur later kan dat zomaar omslaan.”

Die onvoorspelbaarheid houdt kijkers en redacties geboeid. Haar gedrag lijkt minder impulsief dan het lijkt. Insiders vermoeden dat Monique doelbewust drama creëert om in de schijnwerpers te blijven. Haar uitgesproken meningen en scherpe woorden leveren gegarandeerd clicks, discussies en nog meer aandacht op sociale media.
De strijd om schermtijd
Nu haar realityserie daadwerkelijk wordt uitgezonden, lijkt Monique te krijgen waar ze al jaren van droomde: roem, invloed en constante zichtbaarheid. Ze heeft haar programma niet toevallig op hetzelfde tijdstip weten te krijgen als dat van de Meilandjes. Daarmee daagt ze direct de bekendste tv-familie van Nederland uit.
De vergelijking met Erica Meiland is dan ook snel gemaakt. Beide vrouwen delen een uitgesproken karakter, directe communicatie en een liefde voor aandacht. Toch lijkt Monique vooral haar eigen pad te willen volgen, hoe controversieel dat ook is. Ze weet als geen ander dat aandacht de echte brandstof van televisie is.

Ex-schoondochters spreken zich uit
Antine is niet de enige die haar verhaal doet. Ook andere vrouwen die korte tijd deel uitmaakten van de familie, zeggen dat Moniques gedrag altijd om publiciteit draaide. De voortdurende steken richting ex-schoondochter Denise van der Laan passen volgens hen in een bewuste strategie. Elke ruzie of opmerking levert meer kijkers op.
“Ze weet dondersgoed dat hoe meer gedoe ze veroorzaakt, hoe vaker ze wordt uitgenodigd in talkshows,” zegt Antine. Voor Monique lijkt elke vorm van rumoer winst. Goed of slecht maakt voor haar geen verschil, zolang mensen over haar praten.
Honger naar aandacht
Aandacht is voor Monique veel meer dan een bijproduct van roem, het is het doel zelf. Antine vertelt: “Ze geniet ook als mensen haar afkraken. Negatieve aandacht is ook aandacht.” Het maakt volgens haar niet uit of kijkers lachen, mopperen of schelden, zolang ze maar kijken.
Daarom deinsde Monique er nooit voor terug om zichzelf aan te melden voor andere televisieprogramma’s. “Ze had zich ook opgegeven voor Ik Vertrek en Winter Vol Liefde. Zelfs haar zoon Mike heeft ze ooit zonder dat hij het wist opgegeven voor Idols,” aldus Antine. De wil om op beeld te verschijnen was er altijd al. Met de nieuwe serie lijkt ze haar doel eindelijk bereikt te hebben.

De nieuwe tv-diva van SBS 6
De kijkcijfers van de realityserie zijn volgens SBS 6 “voldoende tot goed”, en dat smaakt duidelijk naar meer. Monique lijkt haar plek in de Nederlandse realitywereld definitief te hebben gevonden. Haar reputatie als uitgesproken persoonlijkheid levert haar zowel bewonderaars als critici op.
Met een sterke persoonlijkheid, een scherp gevoel voor timing en een onmiskenbaar instinct voor aandacht, weet ze de media te bespelen. De titel van “schoonloeder” lijkt haar daarbij niet te deren. Integendeel, het maakt haar alleen maar zichtbaarder. Of ze ooit het succes van de Meilandjes zal evenaren, is de vraag. Maar één ding is zeker: Monique Hansler heeft van haar tv-droom werkelijkheid gemaakt.










