Elke ochtend begint bij ons thuis met een strijd. Mijn zoon Tim van twaalf heeft besloten dat hij niet meer naar school wil. Het begon met simpele smoesjes, zoals buikpijn of hoofdpijn, maar inmiddels weigert hij gewoon op te staan. Als moeder voelt het alsof ik faal, want ik weet niet hoe ik hem moet motiveren. Het breekt mijn hart om hem zo te zien, maar ik weet ook dat thuisblijven niet de oplossing is.
Tim was altijd een vrolijke, nieuwsgierige jongen die met plezier naar school ging. Hij keek ernaar uit om nieuwe dingen te leren en met vrienden te spelen. Maar de laatste maanden is alles veranderd. Hij lijkt zijn interesse in school compleet te hebben verloren. Het begon klein: minder enthousiast over zijn schoolwerk, soms een opmerking over hoe saai het was. Maar nu weigert hij zelfs zijn tas in te pakken.
Ik heb geprobeerd met hem te praten om te begrijpen wat er speelt. Zijn antwoorden zijn vaak kort en ontwijkend. “Het is gewoon stom,” zegt hij dan. Of: “De leraar mag me toch niet.” Hoewel hij geen duidelijke reden geeft, voel ik dat er iets diepers aan de hand is. Misschien heeft het te maken met zijn vrienden of voelt hij zich niet begrepen in de klas. Maar hoe dring je door tot een kind dat dichtklapt?
Ik heb zelfs contact opgenomen met zijn leraar om te vragen of zij iets heeft gemerkt. Volgens haar lijkt Tim gewoon wat stiller de laatste tijd, maar niets wat direct zorgwekkend is. Toch weet ik als moeder dat dit gedrag niet normaal is voor hem. Ik voel me machteloos omdat ik niet kan zien wat hem echt dwarszit. Misschien is het een fase, maar wat als het dat niet is?
Ik probeer van alles om hem te motiveren. Ik heb voorgesteld om zijn dag leuker te maken met kleine beloningen, zoals een uurtje gamen na het huiswerk. Soms werkt dat, maar vaak niet. Het lijkt alsof geen enkele beloning of straf hem echt motiveert. Het voelt alsof ik constant aan het vechten ben tegen iets wat ik niet kan begrijpen.
De druk wordt alleen maar groter omdat de school me ook heeft gebeld. Ze maken zich zorgen over zijn afwezigheid en zeggen dat hij achterloopt. Dat maakt het voor mij nog zwaarder, want ik wil hem niet dwingen op een manier die hem nog ongelukkiger maakt. Tegelijkertijd weet ik dat het belangrijk is dat hij naar school gaat. Maar hoe krijg ik dat in zijn hoofd?
Wat me het meest frustreert, is dat ik niet weet hoe ik hem kan helpen zonder hem te pushen. Ik wil dat hij zich gehoord voelt, maar ook dat hij begrijpt hoe belangrijk school is. Het voelt alsof ik constant balanceer tussen hem ruimte geven en hem toch de structuur bieden die hij nodig heeft. Soms vraag ik me af of ik het helemaal verkeerd aanpak.
Ik heb zelfs overwogen om professionele hulp in te schakelen. Misschien is er iets wat ik over het hoofd zie, iets waar ik niet mee om kan gaan. Maar de gedachte om met een kinderpsycholoog te praten voelt alsof ik faal als moeder. Zou ik niet zelf in staat moeten zijn om mijn eigen kind te begrijpen en te helpen?
Tim lijkt zich ook steeds verder terug te trekken. Hij zit vaak alleen op zijn kamer en praat minder met ons. Vroeger kon ik hem makkelijk aan het lachen maken, maar nu lijkt niets meer te werken. Het is alsof ik hem langzaam kwijtraak en dat maakt me doodsbang. Ik wil hem laten zien dat ik er voor hem ben, maar ik weet niet hoe.
Wat me het meest raakt, is dat ik weet hoeveel potentie hij heeft. Tim is slim, grappig en creatief. Hij heeft zoveel te bieden, maar het lijkt alsof hij dat zelf niet meer ziet. Ik wil hem laten voelen dat hij waardevol is, maar op dit moment voelt het alsof ik alles fout doe.
Ik weet dat ik niet de enige ouder ben die hiermee worstelt, maar het voelt vaak wel zo. De druk van school, de verwachtingen van anderen en mijn eigen onzekerheden maken het soms overweldigend. Toch geef ik niet op. Ik blijf met hem praten, blijf zoeken naar manieren om hem te motiveren en hoop dat we samen een oplossing vinden.
Als jij ooit in een soortgelijke situatie hebt gezeten, hoor ik graag jouw verhaal. Laat het mij weten in de reacties op Facebook.