Koning Willem Alexander houdt de media dit jaar in spanning. Waar normaal twee fotomomenten worden georganiseerd, lijkt er nu geen tweede ontmoeting met de pers te komen. Je merkt meteen hoe veel stof dit doet opwaaien. Vooral omdat de traditie al twintig jaar standhoudt en de showbladen rekenen op dat jaarlijkse beeld van het koninklijk gezin.

Een afspraak die ineens wankelt
De mediacode is eenvoudig. In ruil voor twee fotomomenten per jaar laat de pers het gezin verder met rust tijdens vakanties en vrije momenten. Dit jaar was het eerste fotomoment er wel. Toch blijft het tweede uit. Dat voelt voor de media als een breuk in een lange en duidelijke afspraak. Annemarie de Klunder van RTL Boulevard laat weten dat ze dit niet normaal vindt. Ze zegt: “Het is echt gangbaar dat er twee fotomomenten zijn in het jaar.” Het klinkt alsof ze hoopt op een last minute wijziging, maar die kans lijkt klein.
De agenda van het gezin zit bomvol
Volgens Jeroen Snel ligt de oorzaak simpelweg bij volle agenda’s. Hij wijst op de drukke levens van de prinsessen. Alexia woont in Londen. Ariane heeft een tussenjaar. Amalia heeft haar eigen verplichtingen. Het gezin is minder vaak compleet. Hij zegt: “Ik denk dat het de prinsessen zijn die zeggen: moet dat nou?” Het voelt voor hem logisch dat hun leven verandert. Toch vindt hij dat het fotomoment belangrijk blijft voor de band tussen het koningshuis en het publiek.

Een kerstfoto die weinig miste, maar veel betekende
Jeroen vertelt dat de jaarlijkse kerstfoto inhoudelijk waarschijnlijk niet groot nieuws zou zijn. Hij verwijst naar het moment van twee jaar geleden, toen het gezin poseerde bij een boom die beslist geen prijs won. Hij zegt: “Die foto stelt op zich niet zo heel veel voor.” Toch benadrukt hij dat het gaat om de afspraak zelf. De media beloven rust, en het koningshuis biedt openheid. Die balans lijkt nu verstoord.
Bang voor nieuwe roddels
Volgens sommige deskundigen kan het wegblijven van de fotomomenten juist averechts werken. De tabloids zouden nieuwe redenen zoeken om toch beelden of verhalen te publiceren. Misdaadverslaggever Jermaine Ellenkamp noemt het “dom van de koning” omdat je hiermee “zo’n Antoon moment” juist uitlokt. De gedachte is dat de pers zonder officieel materiaal sneller kiest voor informele beelden of roddels, wat juist niet de bedoeling is van de mediacode.

De rol van de Antoon en Alexia foto’s
Shay Kreuger denkt dat het een andere reden heeft. Zij verwijst naar de foto’s van prinses Alexia met hitzanger Antoon die eerder door Privé zijn gepubliceerd. Ze zegt: “Ik heb een beetje het gevoel dat we worden afgestraft, vanwege die foto’s met Antoon.” Het geeft een nieuwe draai aan de discussie. Jeroen sluit niet uit dat het meespeelt. Hij zegt dat die foto’s geen gevolg hadden voor Privé, want er zijn geen rechtszaken gestart. Toch begrijpt hij dat het vertrouwen tussen media en koningshuis hierdoor onder druk kan staan.
Wie beslist uiteindelijk?
Jeroen denkt dat de koning bereid is om de afspraak te blijven nakomen. Hij vermoedt dat vooral de prinsessen moeite hebben met het fotomoment. Hun leeftijd en drukke levens maken het minder vanzelfsprekend dat ze beschikbaar zijn. Toch vindt hij het belangrijk dat de traditie blijft bestaan. Niet voor mediawaarde, maar voor hun populariteit. Hij zegt dat foto’s voorkomen dat ze op een andere manier in roddelbladen verschijnen.

Terugblik op eerdere spanningen
Boulevard host Bridget Maasland herinnert eraan dat RTL zelf eerder werd uitgesloten. Ze vertelt dat zij in 2020 werden geboycot omdat ze beelden toonden van een musical waarin Amalia speelde. Die beelden waren echter door een theater gedeeld en niet door RTL zelf vastgelegd. Ze voelt dat het koningshuis soms streng is naar de media, maar dat het andersom ook verwachtingen heeft.
Een winter zonder traditie
Als het fotomoment inderdaad wegblijft, betekent dat dat de kerstperiode anders voelt dan andere jaren. Er komt geen nieuwe gezinsfoto waarop het land nog eens kan meekijken naar de groei van de prinsessen of de sfeer binnen het gezin. De keuze van de koning, of van de prinsessen, laat zien dat het koningshuis verandert. Hun leven wordt internationaler, drukker en misschien wel bewuster afgeschermd.
Wat dit betekent voor de toekomst
De vraag is wat deze beslissing betekent voor de mediacode. Het zou een uitzondering kunnen zijn, veroorzaakt door agenda’s en omstandigheden. Het zou ook een signaal kunnen zijn dat de familie meer afstand wil. Voor nu blijft de pers verbaasd achter. De boodschap lijkt duidelijk. Zonder officieel fotomoment zoekt de media haar eigen weg. En dat kan voor meer spanning zorgen dan een simpele foto in de kou.









