’PFAS-normen treffen ook strooizout’

Het bestrijden van gladde wegen deze winter komt in gevaar. Het strooizout voldoet niet aan de PFAS-normen, zo blijkt uit een eerste analyse. Het bevat te veel schadelijke chemische stoffen. Leverancier De Nederlandse Zoutbank maakt zich grote zorgen. „We laten met name het steenzout uitgebreid testen, omdat er vrees is voor tekorten.”

Dat zegt directeur Ardin Bos van de Zoutbank tegen De Telegraaf. Er gaat volgens hem elke winter gemiddeld 200.000 ton strooizout doorheen op de Nederlandse wegen in opdracht van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten.

„Een eerste analyse in het laboratorium gaf geen positief resultaat. Er zijn te hoge PFAS-waarden gemeten, maar we willen graag een second opinion. We laten het spul nu verder onderzoeken door experts met meer verfijnde metingen. Later deze week krijgen we duidelijkheid over die resultaten.”

Het voor Nederlandse wegen bestemde strooizout komt uit verschillende bronnen in binnen- en buitenland, legt Bos uit. „Het meeste gebruiken we steenzout, dat via mijnbouw uit de grond komt. Dat importeren we uit diverse Europese landen en bijvoorbeeld uit Marokko. Daarnaast leveren we schoner zeezout en vacuümzout, maar dat is niet genoeg voorradig.”

Rijkswaterstaat laat bij monde van een woordvoerder weten eerst de uitslag van alle metingen en analyses van het strooizout af te willen wachten. „Het gaat om de details, zoals welk soort zout, hoeveel gifstoffen, wat zijn de effecten, waar is het opgeslagen? Onze deskundigen volgen deze zaak op de voet. Als de gewenste data binnen zijn, beslissen we wat te doen.”

Meten
PFAS staat voor polyfluoralkylstoffen, een verzamelnaam voor circa zesduizend chemische stoffen, die in een groot aantal producten worden gebruikt, maar in te hoge dosis slecht kunnen zijn voor milieu, natuur en gezondheid. Bedrijven die grond verplaatsen, zijn door strengere regels verplicht om de verontreiniging te meten.

De PFAS-grond mag niet zomaar meer vervoerd worden. De bouw lag al grotendeels stil als gevolg van de stikstofuitstoot, het probleem van de PFAS is daar nog bij gekomen.

Directeur Bos is het eens met de aannemers in (water)bouw en grondwerken, die actiegroep Grond in Verzet heeft gemobiliseerd om te protesteren in Den Haag. „Op deze manier gaat het fout in ons land. De normen moeten soepeler, anders gebeurt er niks meer. De twijfels nemen overal sterk toe.”

Bos houdt zijn hart vast voor de uitslag van het aanvullende onderzoek naar het strooizout. „Als strooiwagens tijdens vorst, ijzel en sneeuw niet meer altijd de weg op kunnen, hebben we een probleem.” Zijn verwachting is dat meer automobilisten, om ernstige ongelukken te vermijden, dan zullen afhaken en het drukke ov induiken. De spoorwegen moeten echter ook alle zeilen bijzetten om vertragingen tijdens winters weer te voorkomen. Bussen op gladde wegen zijn evenmin een goede combinatie.