Reacties van klanten
De aankondiging van deze naheffing heeft tot veel reacties geleid. Een klant stuurde de ontvangen mail door naar De Telegraaf, in twijfel trekkend of het geen phishing was. “Het lijkt een klein bedrag, maar waarom zou je dit aan reizigers vragen?” was zijn reactie. Op sociale media uiten anderen vergelijkbare frustraties, sommigen in de veronderstelling dat het om spam gaat. Een woordvoerder van Transavia heeft bevestigd dat de mails recent zijn verzonden, maar kon geen details geven over het aantal betrokken klanten.
Rol van de Consumentenbond
Bij navraag houdt de Consumentenbond zich wat op de achtergrond. De kernvraag is of in de kleine lettertjes staat dat ticketprijzen achteraf verhoogd mogen worden. Dit kan het geval zijn bij gestegen brandstofprijzen, maar ook bij ‘wettelijke regelingen’ zoals belastingverhogingen, wat in dit geval speelt. Ondanks dat annuleren van de tickets geen optie is, erkent de Consumentenbond dat deze situatie voor reizigers bijzonder vervelend is.
Zeldzame beslissing in de luchtvaart
Wat opvalt, is dat Transavia momenteel de enige luchtvaartmaatschappij lijkt te zijn die deze stap neemt. Andere Nederlandse en buitenlandse maatschappijen hebben vergelijkbare stappen (nog) niet gezet. Hoewel zij net als Transavia lang moesten wachten op duidelijkheid van de overheid, kiezen zij een andere weg. De verhoogde taks, bedoeld om vliegen te ontmoedigen, zorgt nu voor een onverwachte wending in de reisplannen van velen.
Wat vind je van deze na-heffing voor Transavia-boekers? Laat het ons weten door een reactie op Facebook te plaatsen.
Bron: Telegraaf