Vanaf vandaag krijgen organisaties met honderd of meer werknemers een flinke administratieve taak: ze moeten de CO2-uitstoot van hun personeel bijhouden, zowel voor woon-werkverkeer als zakelijke reizen. Deze nieuwe regel is een stap in de richting van een duurzamere toekomst, maar roept gemengde reacties op.
CO2-uitstoot van woon-werkverkeer en zakelijke reizen
De zogeheten Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2022 geïntroduceerd. Deze verplichting moet inzicht geven in de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer en woon-werkverkeer van werknemers.
Uit onderzoek bleek dat deze vormen van verkeer meer dan de helft van de jaarlijks gereden kilometers in Nederland beslaan. Daarnaast is opgemerkt dat Nederlanders steeds vaker de auto verkiezen boven de fiets.
De rapportageverplichting heeft als doel om tegen 2030 één megaton aan CO2-winst te behalen. Tot 2025 worden er geen sancties opgelegd als bedrijven niet voldoen aan de rapportage, maar daarna kunnen bedrijven verplicht worden om hun reisgedrag aan te passen.
Voor- en tegenstanders
De reacties op deze nieuwe verplichting lopen sterk uiteen. Het Adviescollege toetsing regeldruk is kritisch en stelt dat het „niet duidelijk is in welke mate de duurzaamheid zal verbeteren.” Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, noemt de maatregel „disproportioneel hoog in kosten en administratieve lasten.”
Hij vindt het bijna ondoenlijk dat de eerste rapportages al binnen een jaar moeten worden ingediend bij de 28 omgevingsdiensten in Nederland. „Er lijkt bijna geen rem te zitten op de hoeveelheid en gedetailleerdheid van data die de overheid uitvraagt,” aldus Vonhof.
Aan de andere kant zien grote bedrijven zoals PostNL en ING de rapportageverplichting positiever in. PostNL, een van de grootste werkgevers van Nederland, noemt de regeling een goed initiatief, ondanks dat het bijhouden van de reisbewegingen van ruim 34.000 werknemers „best veel werk is.”
ING, de grootste bank van Nederland, stelt dat de regeling goed aansluit omdat ze al jaren de CO2-uitstoot van zakelijke binnenlandse dienstreizen bijhouden.
Gevolgen voor de toekomst
Deze nieuwe verplichting heeft als doel om bedrijven bewuster te maken van hun CO2-uitstoot en hen aan te sporen tot duurzamer reisgedrag.
Hoewel er veel kritiek is op de bijkomende administratieve lasten, kan de maatregel op de lange termijn bijdragen aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot in Nederland. Of bedrijven tegen 2030 de beoogde winst van één megaton CO2 zullen behalen, blijft echter de vraag.
Wat vind jij van deze nieuwe regel? Laat het ons weten in de reacties op Facebook