Peter Gillis heeft het in Nederland te bont gemaakt om nog als vakantieparkmagnaat door te gaan, althans, dat is wat verschillende gemeentes hebben geprobeerd. Ondanks dat blijft hij eigenaar van de parken en de grond, en heeft exploitanten gevonden die de parken van hem huren. Hoogstwaarschijnlijk maakt Peter nog altijd flinke winst met deze parken. Maar voor Peter is veel geld nooit genoeg, het kan altijd meer.
Nieuwe focus op België
Terwijl zijn activiteiten in Nederland onder druk staan, richt Peter zich op België, waar hij meerdere parken en campings bezit. En daar doet hij het bijzonder goed. Jaarlijks maakt hij miljoenen winst per camping. Maar komt dit allemaal door toerisme? Nee, juist niet. Wanneer Peter zich richt op toerisme lijdt hij flinke verliezen. Wat is zijn geheime strategie dan?
Miljoenenwinst door asielzoekers
Peter Gillis richt zich op de huisvesting van asielzoekers op zijn parken. Hij heeft de ruimte en helpt graag mee, uiteraard voor veel geld. Peter is de duurste aanbieder van asielopvang in heel België. Campings zoals Hengelhof en Blauwe Meer draaien elk rond de één miljoen euro verlies per jaar zonder asielzoekers. Ook camping Parelstrand maakt verlies zonder deze doelgroep. Maar, zoals De Telegraaf meldt: “Maar tussen eind 2018 en augustus 2020 overnachtten er weer asielzoekers. In 2019 en 2020 samen maakte Parelstrand meer dan 7 miljoen euro winst.”
Fedasil is er klaar Mee
Fedasil, de organisatie die verantwoordelijk is voor de opvang van asielzoekers, is er klaar mee. Toch moeten ze weer overstag met Peter aangezien er nauwelijks alternatieven zijn voor de opvang van asielzoekers. De prijzen die Peter hanteert blijven hoog door het gebrek aan concurrentie: “In een markt waar men weet dat er schaarste is, gaan de prijzen niet meteen dalen.” Peter Gillis vult zijn zakken opnieuw.
Wat vind jij van Peter Gillis’ aanpak om winst te maken met de huisvesting van asielzoekers? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.