Als fervent fietser en liefhebber van alles op twee wielen, volg ik het nieuws over fietsen op de voet. Onlangs stuitte ik op een opmerkelijk verhaal. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft namelijk beslag gelegd op maar liefst 3500 fatbikes van Chinese makelij. Dit heeft de inspectie gedaan omdat deze fatbikes mogelijk niet voldoen aan de wettelijke eisen en daardoor een risico vormen voor de veiligheid van de berijders en andere verkeersdeelnemers.
Fatbikes uit China
De fatbikes in kwestie zijn door een Chinese fabrikant tegen zeer lage prijzen op de Nederlandse markt gebracht. Ze werden verkocht onder de noemer elektrische fiets. Echter, volgens de inspectie hebben deze fatbikes de technische kenmerken van een bromfiets. Dit maakt de verkoop illegaal.
Voor bromfietsen gelden strengere regels, zoals een typegoedkeuring, kenteken en WA-verzekering. Daarnaast is er een helm- en rijbewijsplicht. Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT, verduidelijkt: “Gaat de fatbike harder dan 25 kilometer per uur? Dan gaat het om een ongekeurde en onverzekerde brommer.”
Het Onderzoek
Het is mogelijk dat het om fatbikes van de Chinese fabrikant QMWheel gaat. RTL Nieuws meldde eerder deze maand dat er nog 3500 fatbikes van dit bedrijf in zeecontainers onderweg waren naar Nederland. De inspectie wil echter geen details geven over merken en typen fatbikes. QMWheel was niet bereikbaar voor commentaar.
Het onderzoek van de toezichthouder is nog niet afgerond. De inspectie wil steekproefgewijs de hele in beslag genomen voorraad nog doorlopen. Na afronding van het onderzoek wordt het dossier overgedragen aan de officier van justitie, die kan bepalen of er verdere stappen nodig zijn.
Veiligheid en Verantwoordelijkheid
Er is al langer veel ophef over de populaire fatbikes die worden opgevoerd en hard door de straten scheuren. “Ik begrijp dat er naar ons en andere toezichthouders wordt gekeken om in te grijpen,” zegt Visser.
De inspectie probeert met beperkte middelen de handel tegen te gaan, maar Visser benadrukt ook de gedeelde verantwoordelijkheid met gebruikers en kopers. “Een fatbike die voor minder dan 1000 euro te koop wordt aangeboden, klinkt te mooi om waar te zijn. De kans dat je voor dat bedrag een kwalitatief goede en veilige fatbike koopt, is klein.”
Reacties uit de Branche
Veilig Verkeer Nederland (VVN) noemt de inbeslagname een goede ontwikkeling. De organisatie pleit er al langer voor dat onveilige fatbikes van de weg worden gehaald. “Het is meer een soort brommer die als elektrische fiets wordt verkocht,” zegt een woordvoerder van VVN.
“Zo wordt er gezegd dat ze 25 kilometer per uur kunnen, maar de snelheidsbegrenzer gaat er heel makkelijk af. Bovendien zijn de fietsen relatief goedkoop en daarom populair onder jongeren.”
Het Imago van de Fatbike
Niels Willems, medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, stelt dat de illegale en makkelijk op te voeren Chinese fatbikes het imago verpesten. Hij is initiatiefnemer van het Convenant Veilige Fatbikes, samen met drie andere fabrikanten. “Onterecht is het beeld ontstaan dat het een onveilige fiets is,” aldus Willems.
Hij schat dat dit jaar al 50.000 fatbikes zijn gekocht in Nederland. De illegale Chinese exemplaren hebben een sterkere motor dan de fietsen die hij zelf verkoopt. “Voor de wet is het een bromfiets, maar zij brengen het op de markt als e-bike. Dat mag gewoon niet.”
Het blijft een uitdaging om de veiligheid op de weg te waarborgen, zeker met de opkomst van populaire, maar soms onveilige vervoersmiddelen zoals deze fatbikes. De actie van de ILT is een stap in de goede richting, maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij de consumenten om bewust te kiezen voor veilige en goedgekeurde fietsen.
Laat het ons weten in de reacties op Facebook.