Albert Heijn’s moederbedrijf, Ahold Delhaize, kampt nog steeds met prijsstijgingen in verschillende producten. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers sprak AH-ceo Marit van Egmond over de impact van duurdere grondstoffen, zoals zuivel, cacao, koffie en rundvlees. Deze prijsschommelingen werken door in de prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak, die in oktober 6 procent duurder werden, een stijging vergelijkbaar met die van september, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS.
Consumenten kiezen vaker huismerken
Ondanks eerdere voorspellingen van prijsstabilisatie ziet Ahold Delhaize dat de kosten van bepaalde grondstoffen blijven oplopen, aldus Van Egmond. Dit leidt ertoe dat consumenten steeds vaker huismerken verkiezen boven A-merkproducten om zo de stijgende prijzen te compenseren. Deze trend is niet nieuw, maar blijft aanhouden naarmate de inflatie de dagelijkse boodschappen duurder maakt.
Invloed van het noodweer in Spanje
Ook ging Ahold Delhaize in op de gevolgen van de zware overstromingen in Almería, Spanje, dat bekendstaat als ‘de groentetuin van Europa’. Ondanks de voorspelde misoogsten verwachten experts binnen het bedrijf geen directe impact op de prijzen van groente en fruit in Nederland.
“Onze leveranciers hebben bevestigd dat ze dit seizoen kunnen blijven leveren,” aldus Ahold Delhaize-topman Frans Muller, waarmee hij de zorgen over potentiële tekorten in Nederland relativeerde.
Stijgende agressie bij zelfscankassa’s
Ahold Delhaize kwam ook terug op de toenemende meldingen van agressie bij de zelfscankassa’s. Van Egmond benadrukte haar zorg over deze ontwikkeling en reageerde op oproepen van vakbond FNV, die extra aandacht vroeg voor de veiligheid van medewerkers.
Hoewel de agressie toeneemt, ziet Van Egmond het niet als een specifiek probleem bij de zelfscankassa’s, maar als een breder maatschappelijk fenomeen. Eerder dit jaar besloot Albert Heijn al om naamkaartjes voor personeel af te schaffen vanwege ongewenste opmerkingen van klanten.
Stijgende kosten drukken op de winst
De winst van Ahold Delhaize werd afgelopen kwartaal geraakt door verschillende factoren, zoals de sluiting van winkels in de Verenigde Staten en de bijkomende kosten in België.
Vorig jaar verkocht Ahold Delhaize alle eigen Delhaize-winkels in België aan franchisenemers, wat voor extra lasten zorgde. Ondanks de gestegen kosten kijkt Muller positief naar de omzet, die uitkwam op 22 miljard euro, een lichte stijging van 0,2 procent ten opzichte van vorig jaar.
Onlineverkoop als groeimotor
De lichte verbetering van de winstmarges is deels te danken aan de sterke online prestaties van Ahold Delhaize. De online omzet steeg met 5,1 procent, waarbij de Nederlandse markt zelfs dubbele cijfers liet zien. Volgens Muller blijft de onlineverkoop van boodschappen een belangrijk groeisegment voor het bedrijf.