Accijnsverhoging op alcohol is klap voor grensregio

Wie in de grensregio met Duitsland woont, kent de verleiding wel: even de grens overwippen voor wat voordelige inkopen. Met de op handen zijnde accijnsverhoging op alcohol in Nederland wordt die drang alleen maar sterker. Wat betekent dit voor de Nederlandse ondernemers en consumenten?

-- Advertentie --

Grensregio’s in rep en roer

De slijterijen voelen de hete adem van de accijnsverhoging al in hun nek. Vanaf het nieuwe jaar betalen we in Nederland 16% meer accijns op alcoholische dranken. Aeilke Muthert, trotse eigenaar van slijterij Frans Muthert in Musselkanaal, is bezorgd. “Dit kan het einde betekenen voor slijterijen zoals de mijne,” zegt hij bezorgd.

Domino-effect van grenswinkelen

Het zijn niet alleen de slijters die de gevolgen zullen voelen. Muthert waarschuwt: “Als drank in Duitsland goedkoper wordt, gaan mensen daar ook boodschappen doen, uit eten, tanken. Het heeft invloed op onze bakkers, slagers en zelfs tankstations.”

Accijnsverhoging: Goedbedoeld, maar met neveneffecten

De overgang van consumentengedrag naar de Duitse markt zit ook Thom Hilderink dwars. Zijn slijterij, gevestigd in Overijssel, is slechts een half uur van de grens verwijderd. Hoewel hij gelooft in de kracht van speciale producten, beseft hij dat bulkinkopen, zoals voor feestjes, een grote aantrekkingskracht kunnen hebben voor grenswinkelen.

Feiten op een rijtje

Hoewel Nederland al lang bekend staat om zijn hoge accijnzen, legt Betty de Boer van SpiritsNL de nadruk op het verschil tussen Nederlandse en Duitse prijzen. In Duitsland zijn accijnzen op alcohol sinds 1983 niet verhoogd. Tel daarbij op dat in Duitsland sterke drank in supermarkten verkocht mag worden en je hebt een recept voor grensoverschrijdend winkelgedrag.

Het grotere plaatje

Het doel van de accijnsverhoging is tweeledig: de staatskas spekken en de volksgezondheid bevorderen. Maar Arjan Lejour, hoogleraar bij de Universiteit van Tilburg, twijfelt aan de effectiviteit van deze maatregel. Bovendien vreest hij dat het financiƫle resultaat tegenvalt en dat illegale handel zal toenemen.

De echte winst

Terwijl velen de korte trip naar Duitsland zien als een manier om wat geld te besparen, vraagt Muthert zich af of dat echt zo is. “Als je in Duitsland eet en drinkt, heb je de besparing al snel weer uitgegeven,” merkt hij op.

Met de aankomende accijnsverhoging wordt de verleiding om in Duitsland te winkelen alleen maar groter. Maar terwijl consumenten op zoek gaan naar de beste deal, is het belangrijk om de bredere impact op lokale bedrijven en de economie als geheel in gedachten te houden.

-- Advertentie --