Onder de verzengende Italiaanse zon stond Angela de Jong ooit op een druk plein, met een notitieblok in de hand en zweet op haar voorhoofd. Het was 17 juli 2010, de dag waarop Yolanthe Cabau en Wesley Sneijder elkaar het jawoord gaven in Toscane. Als jonge verslaggever van het AD kreeg Angela de opdracht om deze mediagenieke bruiloft te verslaan. En hoewel ze het toen nog als een bijzondere ervaring beschouwde, kijkt ze er inmiddels met een flinke dosis cynisme op terug.
In de nieuwste aflevering van de AD Media Podcast haalt Angela uit naar de glamourbruiloft, het bijbehorende circus én de hoofdrolspelers. Een gebeurtenis die volgens haar vooral draaide om uiterlijk vertoon, media-aandacht en opgeklopte schijnvertoning.
Een klus onder de Toscaanse zon
Angela vertelt hoe ze samen met een groep Nederlandse journalisten urenlang stond te zweten op een Italiaans dorpsplein. “Het was daar echt 42 graden,” vertelt ze. “En je stond er midden tussen de vakantiegangers, flesjes water en pizza halend voor elkaar. Het was overleven.”
Toch noemt ze het “de leukste klus” die ze ooit deed. Niet vanwege de romantiek of de sterrenstatus van het bruidspaar, maar door het spektakel dat zich rondom de kerk en het plein afspeelde. Iedereen wilde een glimp opvangen van het droompaar en hun gasten, waaronder bekende namen als Sylvie Meis.
Een circus vol ego’s
Volgens Angela was het niet alleen heet, maar ook vermakelijk. “Ik heb me er kostelijk vermaakt,” zegt ze met een spottende glimlach. “Alles en iedereen liep daar, inclusief hun moeders.” Daarbij viel het haar op dat sommige aanwezigen zich opvallend belangrijk gedroegen. Ze noemt onder anderen Evert Santegoeds en Wilma Nanninga, die wél de kerk mochten betreden. “Die paradeerden expres langzaam langs het persvak, alsof ze wilden zeggen: ‘Zie je wel dat wij erbij horen?’”
Behoefte aan realiteit
Wat haar vooral stoorde, was het overdreven karakter van het hele gebeuren. “Toen heb ik die hele nepzooi al gezien,” stelt Angela zonder enige aarzeling. De bruiloft voelde voor haar als een toneelstuk waarin authenticiteit ontbrak. Alles was volgens haar overgeproduceerd, gericht op de buitenwereld, en verre van oprecht.
Die ervaring heeft blijvende invloed gehad op haar blik op Yolanthe Cabau. Sindsdien voelt ze geen enkele behoefte meer om zich te verdiepen in het leven van de actrice. “Ik had me destijds al helemaal verdiept in haar vriendenkring. Fascinerend… maar niet heus,” voegt ze er sarcastisch aan toe.
Realityshow zonder realiteit
De uitlatingen van Angela volgen kort na de verschijning van Yolanthe’s realityserie op Netflix. Hoewel de serie is bedoeld om een eerlijk beeld van haar leven in Los Angeles te schetsen, haakt Angela volledig af. Haar eerdere indruk van ‘gemaaktheid’ lijkt hiermee bevestigd. Ze ziet de serie als een verlengde van de bruiloft: mooie plaatjes, maar zonder inhoud.
Voor Angela is het duidelijk. Waar andere kijkers misschien nieuwsgierig zijn naar het leven achter de schermen, heeft zij haar portie Yolanthe allang gehad. En die indruk is niet zomaar weg te poetsen.
Geen behoefte aan Yolanthe’s wereld
Angela is tegenwoordig een van de meest invloedrijke media-critici van Nederland, en haar mening weegt zwaar. Als zij zegt geen seconde meer te willen besteden aan de Yolanthe-soap, dan zullen velen dat serieus nemen. Ze laat zien dat je ook kritisch mag blijven tegenover glitter en glamour, zelfs als de hele show zorgvuldig in scène is gezet.
Het Toscaanse dorpsplein, de bloedhete zon, de pratende pers en de flitsende camera’s waren destijds de perfecte achtergrond voor een droombruiloft. Maar achter die droom zat volgens Angela een werkelijkheid waar ze liever ver van blijft.