Er heerst vaak verschil van mening over de manier waarop onze kinderen binnen het onderwijssysteem begeleid moeten worden. Ondanks de verscheidenheid aan perspectieven, is er één gemeenschappelijk doel: het nastreven van het welzijn en de optimale ontwikkeling van onze kinderen.
Maar hoe bereiken we consensus? De collectieve wens is duidelijk: we willen een gezonde ontwikkelingsomgeving voor onze kinderen. Echter, er is geen duidelijke overeenstemming over de te gebruiken methoden en middelen om dit te realiseren.
Een voormalige lerares, rijk aan ervaring binnen het onderwijs, koos ervoor om haar reflecties en inzichten publiekelijk te delen door een brief naar een krant te sturen.
Deze brief heeft veel respons gekregen en is wijdverspreid op sociale media. Ze heeft veel lof ontvangen voor haar visie en standpunten.
Dit zijn de woorden van de lerares:
“Als gepensioneerde onderwijzeres, voel ik frustratie vanwege de ongegronde interventies van individuen zonder recente ervaring of betrokkenheid bij het openbaar onderwijs, maar die desondanks menen het onderwijs te kunnen hervormen.
Ik verzet me tegen de algemene opvatting dat de leraren hoofdzakelijk het probleem zijn. In plaats daarvan beweer ik dat een significant deel van de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt.
Veel ouders nemen hun rol niet volledig op zich, en laten na hun kinderen essentiële waarden bij te brengen, zoals goed gedrag, respect voor anderen en fundamentele sociale vaardigheden.
Kinderen komen vaak op school met dure kleding en schoenen, maar zonder de basisbenodigdheden zoals een pen of papier. Als we naar de situatie in de zogenaamd ‘falen’ scholen kijken, dan lijkt het erop dat de uitdagingen vooral bij de ouders en de leerlingen zelf liggen.
Zijn ouders actief betrokken bij school, zoals het bijwonen van ouderavonden? Communiceren ze regelmatig met de leraren? Zorgen ze dat hun kinderen goed voorbereid naar school gaan met de nodige materialen? Zijn ze actief betrokken bij het huiswerk van hun kinderen?
Zijn de contactgegevens van de ouders up-to-date? Participeren de leerlingen actief tijdens de lessen? Maken ze hun huiswerk af? Zijn de leerlingen respectvol naar de leerkrachten toe en dragen ze bij aan een positieve leeromgeving?
Leraren zouden zich niet bezig moeten houden met taken die eigenlijk de verantwoordelijkheid van de ouders zijn. Verbetering in het onderwijs wordt pas echt mogelijk wanneer ouders hun verantwoordelijkheden serieus nemen.”
Wat is jouw mening over de zienswijze van deze lerares? Is het een standpunt waar je je in kunt vinden of niet?