Catherine Keyl heeft geen goed woord over voor De Golden Bachelor, het nieuwe programma van Chantal Janzen. De presentatrice snapt niet waarom zo’n datingprogramma gemaakt wordt en noemt het “vreselijk” om naar te kijken. Volgens haar draait het puur om commercieel gewin en wordt er weinig vernieuwends aan de kijker voorgeschoteld.
Slechte kijkcijfers voor nieuwe show
Chantal Janzen heeft de laatste jaren weinig grote tv-succesnummers op haar naam staan. Daarom presenteert ze steeds vaker programma’s voor Videoland, waar geen kijkcijfers worden gedeeld en waar minder zichtbaarheid is dan op RTL 4.
Haar nieuwste project, De Golden Bachelor, werd speciaal voor Videoland gemaakt. In dit programma zoekt een oudere vrijgezel een nieuwe liefde uit een groep vrouwen. Om het programma te promoten werd de eerste aflevering uitgezonden op RTL 4, maar dat bleek geen succes. Met slechts 332.000 kijkers en een marktaandeel van 6,9 procent in de doelgroep viel de belangstelling tegen.
Catherine Keyl: “Het lijkt wel een paardenmarkt”
In de talkshow Renze liet Catherine Keyl zich kritisch uit over De Golden Bachelor. Ze vindt het programma een voorbeeld van oppervlakkige televisie. “Ik denk: die arme vrouwen. Het is toch verschrikkelijk zeg, om zo gekeurd te worden? Je kunt ook een paardenmarkt houden,” zei ze.
Carrie ten Napel, die ook aan tafel zat, probeerde het programma te verdedigen. “Ja, maar dat weten ze. Ze geven zichzelf op.”
Catherine bleef bij haar standpunt. “Ja, nou, ik vind het vreselijk om naar te kijken, dus ik kijk nooit naar datingprogramma’s. Maar het is wel een verdienmodel natuurlijk, hè.”
Waarom blijft dating-tv zo populair?
Presentator Renze Klamer gaf aan waarom dit soort programma’s toch goed blijven scoren, ondanks de kritiek. “Nou, en je snapt natuurlijk ook wel waarom. Omdat we ons allemaal graag vergapen aan mensen die de liefde zoeken. Als dat op televisie gebeurt, is dat ook lekker herkenbaar en ongemakkelijk en dus blijkbaar steeds vaker nodig.”
Met andere woorden: realitydatingprogramma’s blijven een trekpleister, juist omdat mensen zich kunnen inleven in het liefdesleven van anderen.
Catherine over haar eigen vrijgezellenstatus
Renze kon het niet laten om de aandacht even op Catherine zelf te richten. Hij wees op het groeiende aantal vijftigplussers dat bewust voor een singleleven kiest. “Er zijn steeds meer seniore 50-plussers die gewoon lekker single leven, waarvan jij er eentje van bent.”
Catherine had meteen een scherpe reactie klaar. “Ja, maar het is dus helemaal niet nodig, want je kunt heel gelukkig zijn als je alleen bent. Nou jij weer!”
Renze was benieuwd of ze nog weleens aan het daten slaat. “Ben je ook helemaal nooit aan het daten?” vroeg hij.
Catherine vertelde dat ze het wel geprobeerd heeft, maar zonder succes. “Nou, ik heb het geloof ik twee keer geprobeerd. Bij de ene zei de man: ‘Nou, ik vind je niks,’ en de ander zei: ‘Je woont te ver weg.’ Toen ben ik er maar weer mee gestopt.”
Online daten werkte niet
Renze wilde weten hoe ze aan die dates kwam. “Hoe kwam je daaraan dan, als die zover weg woonden?”
Catherine antwoordde lachend: “Ja, gewoon daten, e-Matching. Dit is reclame volgens mij.”
Renze, licht verbaasd: “Dat is toch daten voor hoger opgeleiden?”
Catherine knikte. “Ja, precies. Ik denk: dan kan ik misschien wel een gesprek voeren. Dat vind ik belangrijk. Maar dat ging helemaal niet, dus ik ben er meteen weer mee gestopt. Ik geloof meer in elkaar tegenkomen in levende lijve.”
Ergernis over vragen naar haar liefdesleven
Wat Catherine vooral stoort, is dat ze continu vragen krijgt over haar vrijgezellenstatus. “Jij zegt ook net: ‘Je hebt nóg geen partner.’ Harry Mens, elke uitzending: ‘En hoe is het nou met de mannen?’ Gezeur!”
Ondertussen is De Golden Bachelor ondanks de tegenvallende kijkcijfers gewoon te streamen via Videoland.
Wat vind jij van Catherine’s kritiek op het programma? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.