In een belangrijke stap richting inclusiviteit heeft Always aangekondigd het Venus-symbool van de verpakkingen van hun menstruatieproducten te verwijderen. Deze beslissing komt na oproepen van transgender-voorstanders die aangaven dat het bedrijf trans- en gendernonconforme klanten buitensloot door hen niet te erkennen als gebruikers van deze producten.
Reacties op sociale media
De roep om verandering werd onder andere versterkt door een tweet van Melly Bloom, een voorstander van transgenderrechten, afgelopen zomer. Ze tweette: “Kan iemand van Always mij vertellen waarom het noodzakelijk is om het vrouwensymbool op hun menstruatieproducten te hebben? Er zijn niet-binaire en trans mensen die jullie producten ook nodig hebben!”
Always heeft aangekondigd dat ze vanaf december de vrouwensymbolen van hun verpakkingen zullen verwijderen. “Al meer dan 35 jaar steunt Always meisjes en vrouwen, en dat zullen we blijven doen. We zijn ook toegewijd aan diversiteit en inclusie en blijven voortdurend de behoeften van al onze consumenten begrijpen,” aldus het mediacommunicatieteam van Procter & Gamble in een e-mail aan NBC News.
“We evalueren routinematig onze producten, verpakkingen en ontwerpen, rekening houdend met de feedback van consumenten, om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de behoeften van iedereen die onze producten gebruikt. De wijziging van ons verpakkingsontwerp is in lijn met die praktijk.”
Gezondheidsdeskundigen ondersteunen de verandering
LGBTQ-gezondheidsdeskundigen hebben de beslissing geprezen als een ogenschijnlijk kleine verandering die aanzienlijke gevolgen kan hebben voor trans- en niet-binaire mensen.
Dr. Jack Turban, resident-arts in de psychiatrie aan de Harvard Medical School, noemde het een geweldige stap. “Allereerst is het symbool overbodig. Ten tweede geeft het een boodschap aan transgender en niet-binaire mensen die deze producten nodig hebben dat hun identiteiten erkend en ondersteund worden door het bedrijf.”
Steph deNormand, manager van het Trans Health Program bij Fenway Health, ondersteunde eveneens de aanpassing van het ontwerp. Ze stelde dat het zien van “vrouw-gecodeerde” afbeeldingen genderdysforie kan verergeren voor trans- en gendernonconforme mensen en hen kan weerhouden van het kopen of gebruiken van menstruatieproducten.
“Voor mensen die deze producten bijna maandelijks gebruiken, kan het schadelijk en stressvol zijn om binaire/gendered beelden, coderingen, taal en symbolen te zien. Dus, minder gecodeerde producten kunnen een groot verschil maken,” zei deNormand. “Trans en niet-binaire mensen worden constant verkeerd gegenderd, en een gebaar zoals dit kan hun ervaringen verbreden en ruimte openen voor degenen die de producten nodig hebben.”
Kritiek en reacties op de beslissing
Hoewel veel transgender-voorstanders en LGBTQ-gezondheidsdeskundigen de beslissing van P&G om de Always-verpakkingen opnieuw te ontwerpen toejuichten, leidde de aankondiging tot kritiek online, inclusief transfobe opmerkingen.
De Daily Mail, een publicatie met een geschiedenis van anti-LGBTQ-verhalen, beschuldigde P&G ervan toe te geven aan de “transgenderlobby” en meldde dat vrouwen in het Verenigd Koninkrijk het merk nu boycotten. De site gebruikte ook een foto van de tienertransactivist Ben Saunders bij hun verhaal. Saunders was, net als Bloom, een van degenen die contact had opgenomen met Always over het Venus-symbool.
Critici beschuldigden het bedrijf van pogingen om vrouwen “uit te wissen”, hoewel veel van de kritiek gebaseerd lijkt te zijn op het misverstand dat transgender en niet-binaire mensen geen menstruatie kunnen ervaren — een bewering die door medische experts is weerlegd.
“Menstruatie kan voorkomen bij iedereen met een baarmoeder,” schreef Turban. “Er zijn veel medicijnen die menstruatie stoppen of verlichten (gebruikt door zowel cisgender als transgender mensen), maar deze stoppen menstruatie niet volledig voor iedereen.”
DeNormand merkte ook op dat niet alle trans- en niet-binaire mensen hormonen gebruiken die menstruatie kunnen beïnvloeden. “Hoewel voor veel mensen die testosteron nemen, het bloeden vaak vermindert of verdwijnt, is dat voor sommigen niet het geval,” legde deNormand uit. “En voor anderen bevestigen hormonen hun gender niet en is dat niet het doel, dus zij kunnen een reguliere menstruatiecyclus hebben.”
Ondersteuning en acceptatie
Hoewel sommigen nu oproepen tot een boycot van het merk, stelt Turban dat de beslissing van Always trans- en gendernonconforme mensen ondersteunt. “De grootste voorspeller van een goede mentale gezondheid bij transgender en niet-binaire mensen is het gevoel dat ze geaccepteerd worden,” zei Turban.
“Het bedrijf laat zien dat het deze populatie accepteert, respecteert en om hen geeft, wat een krachtige boodschap is voor een gemeenschap die zo vaak gemarginaliseerd en afgewezen wordt.”
Wat vind je van de beslissing? Laat het ons weten door een reactie op Facebook te plaatsen.