Debat over helmplicht en leeftijdsgrens
De toename in fatbike-ongelukken heeft ook de politiek wakker geschud. Binnenkort gaan alle spoedeisende hulpafdelingen in Nederland de incidenten met fatbikes en andere e-bikes nauwkeurig registreren om een completer beeld van de situatie te krijgen. Bovendien buigt de Tweede Kamer zich binnenkort over mogelijke maatregelen, zoals een helmplicht en een leeftijdsgrens. Hoewel er steun lijkt te zijn voor een minimumleeftijd van 14 jaar, pleit VeiligheidNL voor een nog hogere grens van 16 jaar. “We zien al langer een trend, en het aantal ongelukken neemt nu enorm toe,” zegt directeur Martijntje Bakker. Volgens haar is de leeftijd van de bestuurders vaak een probleem, en roept ze ouders op om goed na te denken voordat ze hun kind op een fatbike laten rijden.
Veiligheid en handhaving onder de loep
Naast de nationale discussie over veiligheid en regelgeving, heeft de Europese Commissie al stappen ondernomen om gevaarlijke fatbikes van de weg te weren. De Ouxi V8, een populaire fatbike waarvan er naar schatting 50.000 in Nederland rondrijden, is door Brussel als illegaal bestempeld omdat deze niet voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.
Deze fietsen, die snelheden boven de 25 kilometer per uur kunnen halen, vallen volgens de wet onder snorfietsen, wat betekent dat een helmplicht en een brommerrijbewijs noodzakelijk zijn.
De beslissing van Brussel wordt verwelkomd door Nederlandse fabrikanten van legale fatbikes. “Eindelijk,” zegt Niels Willems van het Fatbike-convenant. Hij benadrukt dat fatbikes die wel aan de regels voldoen, nog steeds veilig op de weg mogen blijven, maar dat het belangrijk is om strikte handhaving te waarborgen om ongelukken te voorkomen.
De zorg over de veiligheid van fatbikes is groter dan ooit, en met de stijgende aantallen ongevallen lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat strengere maatregelen worden ingevoerd.
Wat vind jij van de mogelijke maatregelen? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.