Zelfscankassa’s werden ooit gepresenteerd als de toekomst van het boodschappen doen. Minder personeel, snellere betalingen en meer gemak leken de ideale combinatie. De realiteit blijkt echter weerbarstiger.
Winkeldiefstal neemt fors toe en supermarkten lopen hierdoor flinke financiële schade op. Om de verliezen te beperken, nemen veel ketens maatregelen, variërend van extra controles tot het volledig verwijderen van zelfscankassa’s.
Jumbo schrapt zelfscankassa’s na miljoenenverlies
Jumbo ondervindt de gevolgen van winkeldiefstal in extreme mate. De supermarktketen meldt een verlies van maar liefst 100 miljoen euro door fraude bij zelfscankassa’s. Dit enorme bedrag onderstreept de ernst van het probleem en dwingt supermarkten om hun beleid te herzien. Steekproeven en cameratoezicht blijken niet altijd voldoende om misbruik tegen te gaan.
In reactie hierop heeft Jumbo een drastische beslissing genomen. In het filiaal aan de Cypresstraat in de Bredase wijk Tuinzigt zijn alle zelfscankassa’s verwijderd. Klanten moeten hier voortaan weer afrekenen bij een kassamedewerker.
Volgens een woordvoerder van Jumbo heeft klantfeedback meegespeeld in dit besluit. “Uit evaluaties blijkt dat klanten in deze wijk het persoonlijke contact met caissières missen. We willen een veilige en prettige winkelomgeving creëren, en daarom hebben we de zelfscankassa’s verwijderd.”
Aldi stopt met zelfscan-app
Ook Aldi neemt afscheid van een innovatieve afrekenmethode. Per 23 februari is het niet langer mogelijk om producten af te rekenen via de zelfscanfunctie in de Aldi-app. Dit betekent dat alle aankopen weer op de traditionele manier moeten worden betaald bij een kassamedewerker.
Aldi introduceerde het Scan & Go-concept in 2023 om het afrekenproces te versnellen. Klanten konden producten scannen met hun telefoon en slimme camera’s hielden bij wat in het winkelwagentje werd geplaatst. Ondanks de technologische vooruitgang stopt Aldi nu met deze methode.
Hoewel de supermarktketen geen officiële verklaring heeft gegeven, ligt het voor de hand dat winkeldiefstal en technische complicaties een rol spelen in dit besluit.
Lidl scherpt controle op zelfscankassa’s aan
Lidl blijft vasthouden aan de zelfscantechnologie, maar scherpt de controle op fraude aan. Er worden extra maatregelen genomen, hoewel nog onduidelijk is hoe deze precies worden uitgevoerd. Mogelijk gaat het om strengere steekproeven, meer toezicht door medewerkers of het inzetten van geavanceerdere detectiesystemen.
Met deze aanpassingen wil Lidl misbruik van zelfscankassa’s verminderen zonder klanten het gemak van zelfstandig afrekenen te ontnemen. De komende tijd zal moeten blijken of deze strategie succesvol is en of andere supermarktketens dit voorbeeld volgen.
De toekomst van zelfscankassa’s
De vraag blijft of meer supermarkten het voorbeeld van Jumbo en Aldi zullen volgen. Hoewel zelfscankassa’s wachttijden verkorten en personeelskosten verlagen, zijn de nadelen niet te negeren. Niet alleen neemt winkeldiefstal toe, maar sommige klanten geven aan dat ze liever persoonlijk contact hebben met een kassamedewerker.
De komende jaren zullen uitwijzen of zelfscankassa’s een blijvende rol spelen in supermarkten of dat steeds meer winkels besluiten om terug te schakelen naar traditionele kassa’s. Supermarkten moeten een afweging maken tussen efficiëntie, veiligheid en klanttevredenheid. Of dit het begin is van een trendbreuk, zal afhangen van hoe goed de balans gevonden wordt.