Controverse ontrafeld
Wat echter de wenkbrauwen doet fronsen, is de mate van controle die ISA uitoefent. De EU heeft deze technologie goedgekeurd, waardoor het zelfs kan ingrijpen door automatisch te remmen of het motorvermogen te verlagen. Hoewel bestuurders de mogelijkheid hebben om ISA te ‘overrulen’, heractiveert het systeem zichzelf elke keer dat de auto start. Dit roept vragen op over de autonomie van de bestuurder en de grenzen van technologische interventie in onze dagelijkse ritjes.
‘Black Box’
Naast ISA wordt ook een ‘Black Box’ geïntroduceerd in nieuwe voertuigen, vergelijkbaar met die in vliegtuigen. Deze technologie registreert gegevens tijdens een ongeval en deelt deze met autoriteiten. Hoewel dit potentieel kan bijdragen aan verkeersveiligheid, bestaat er onzekerheid over de privacy en het gebruik van deze gegevens. Met de verplichte implementatie van ISA hoopt de EU het aantal verkeersongevallen drastisch te verminderen. Toch blijft de plotse invoering zonder uitgebreide publieke voorlichting een punt van discussie onder critici en burgers.
Wat vind jij van deze maatregelen? Laat het ons weten door een reactie op Facebook te plaatsen. (Bron)