Je merkt het al bij de boodschappen, de energierekening en de huur. Toch is dat nog niet het einde. In 2026 volgt een nieuwe golf prijsstijgingen die vrijwel iedereen raakt. Basisvoorzieningen worden duurder, vaste lasten lopen verder op en zelfs kleine dagelijkse uitgaven kosten meer. De koopkracht staat opnieuw onder druk en veel huishoudens voelen dat direct.

De kosten van het dagelijks leven blijven oplopen. Waar eerdere jaren vooral energie en boodschappen raakten, breidt de stijging zich nu verder uit. Water, brandstof, post en vakanties in eigen land worden duurder.
Ook banken, webwinkels en supermarkten verhogen hun tarieven. Dat betekent dat je op meerdere fronten tegelijk meer betaalt.
Kraanwater wordt minder vanzelfsprekend
Waterbedrijven verhogen hun tarieven in 2026. Niet alleen het water zelf wordt duurder, ook vaste aansluitkosten stijgen.
De bedrijven geven aan dat investeringen nodig zijn voor schoon en veilig drinkwater. Klimaatverandering en bevolkingsgroei spelen daarbij een grote rol.
Concrete verhogingen per regio
Bij PWN in Noord Holland stijgt de prijs per 1000 liter water van 1,92 naar 1,98 euro. De vaste kosten lopen op tot 97,12 euro per jaar.
Dunea in Zuid Holland verhoogt de prijs naar 1,58 euro per kubieke meter. De vaste aansluiting stijgt daar met 16 procent.
In Drenthe verhoogt WMD het tarief naar 1,14 euro per 1000 liter. Oasen houdt vaste kosten gelijk, maar rekent vijf cent extra per kubieke meter.
Brandstofprijzen blijven stijgen
Automobilisten merken in 2026 opnieuw hogere prijzen aan de pomp. De accijnskorting uit 2022 wordt deels teruggedraaid.
Vanaf januari stijgt de belasting op benzine met 5,5 cent per liter. Diesel wordt 3,6 cent duurder en lpg stijgt met 1,3 cent.
Extra druk door Europese regels
Naast accijnzen spelen nieuwe Europese CO₂ regels een rol. Oliebedrijven en tankstations betalen meer voor uitstoot.
Deze kosten worden waarschijnlijk doorberekend aan jou als consument. Deskundigen verwachten daardoor verdere prijsstijgingen gedurende het jaar.

Post versturen kost opnieuw meer
PostNL verhoogt per 1 januari 2026 de prijs van een postzegel naar 1,40 euro. Nu betaal je nog 1,31 euro.
Halverwege 2025 ging de prijs al met tien cent omhoog. De stijging volgt elkaar dus snel op.
Uitleg van PostNL over de verhoging
Volgens PostNL zijn hogere kosten voor personeel, transport en energie de oorzaak. Directeur Maurice Unck zei: “onvermijdelijk om de postdienst operationeel te houden.”
Sinds 2012 is de prijs van een postzegel bijna verdrievoudigd. Dat versnelt de afname van traditionele post.
Online bestellen buiten Europa wordt duurder
In 2026 vervalt de vrijstelling voor invoerrechten bij pakketjes tot 150 euro van buiten de EU. Daardoor worden bestellingen gemiddeld 17 procent duurder.
Vooral aankopen uit China worden geraakt. De maatregel moet Europese webshops beschermen tegen oneerlijke concurrentie.
Duurzaamheid speelt ook een rol
De EU wil met deze regels ook de stroom goedkope pakketjes beperken. Minder transport betekent minder uitstoot en afval.
De verwachting is dat je vaker kiest voor Europese aanbieders. Dat verandert het online koopgedrag zichtbaar.
Vakantie in eigen land raakt duurder
De btw op hotelovernachtingen en vakantieparken stijgt van 9 naar 21 procent. Bed and breakfasts vallen ook onder deze verhoging.
Alleen kampeerplaatsen blijven uitgezonderd. Voor veel gezinnen wordt een vakantie in eigen land daardoor flink duurder.
Zorgen in de toeristische sector
Volgens Koninklijke Horeca Nederland worden de hogere kosten doorberekend aan gasten. Dat raakt hotels, restaurants en attracties.
De organisatie waarschuwt dat toeristen vaker voor het buitenland kiezen. Dat kan de sector miljarden kosten.
Banken verhogen hun tarieven
Ook banken passen hun prijzen aan. ABN AMRO verhoogt het basisbetaalpakket van 3,70 naar 4,30 euro per maand.
ING verhoogt het OranjePakket van 3,90 naar 4 euro. Creditcards worden eveneens duurder.

Stijgende kosten voor financiële diensten
Bij ING stijgt de creditcardbijdrage van 1,90 naar 2 euro. Bij ABN AMRO gaat die van 2,15 naar 2,55 euro.
Banken wijzen op hogere kosten voor personeel en digitale beveiliging. Ook transactieverwerking wordt duurder.
Vleesprijzen blijven hoog
Na eerdere stijgingen blijft vlees ook in 2026 duur. Rundvlees steeg afgelopen jaar al met ruim 35 procent.
Hoge voerkosten en minder aanbod spelen een rol. Consumenten wijken vaker uit naar kip of varkensvlees.
Supermarkten rekenen door
Door de grotere vraag stijgen ook prijzen van andere vleessoorten. Supermarkten moeten hun prijzen blijven aanpassen.
Volgens marktonderzoekers neemt vlees een groter deel van het huishoudbudget in.
Hogere kosten raken iedereen
Water, brandstof, eten en ontspanning worden duurder. De oorzaken verschillen, maar het effect is hetzelfde.
Je betaalt meer en moet bewuster keuzes maken. De druk op de koopkracht blijft ook in 2026 groot.
Bewust omgaan met uitgaven wordt cruciaal
Economen adviseren om prijzen te vergelijken en alternatieven te overwegen. Besparen vraagt meer planning dan voorheen.
Voor veel gezinnen betekent dit opnieuw rekenen en keuzes maken. De stijgende kosten laten weinig ruimte voor gemak.










