De sfeer was allesbehalve gezellig in de Shownieuws studio toen Mike Hansler en zijn moeder Monique aanschuifden. Jij zag twee gezichten die duidelijk rekenden op een soepel televisie moment, maar het pakte totaal anders uit. De komende SBS 6 serie rond de familie Hansler moet maandag starten op het bekende Chateau Meiland tijdslot. Toch ging het gesprek niet over gezelligheid of promotie. Het draaide om pijn, gedrag en een relatie die al lang voorbij blijkt. Wat je te zien kreeg, voelde voor veel kijkers als een publieke afrekening.

De stilte rond de breuk barst open
Denise van der Laan was maandenlang stil over haar relatie met Mike. Zij moest volgens eigen zeggen geheimhouden dat het uit was. Dat werd steeds lastiger toen SBS 6 begon te promoten met beelden waarin ze nog als partner opduikt. Uiteindelijk kon ze het niet meer dragen en sprak ze huilend met RTL Boulevard. Daar bevestigde ze dat de relatie al lang voorbij is en dat ze veel verdriet heeft. Vooral door hoe Monique haar behandelde. Dat zet de toon, omdat die pijn nu direct doorsijpelt in de nieuwe serie.
Voorstukjes laten weinig aan de verbeelding over
De fragmenten die al zijn uitgezonden, maken veel los. In een berucht keukenmoment is te zien hoe Monique het stemmetje van Denise nadoet. Het komt venijnig over en jij voelt meteen dat dit niet als grap wordt ervaren. Ook is te zien hoe Monique weigert om spullen van Denise in de verhuiswagen te accepteren. Dat soort details blijven hangen. Het beeld dat ontstaat is hard. En juist dat beeld werd tijdens Shownieuws niet weggepoetst.

Geen zachte promotiepraatjes deze keer
Mike en Monique kwamen de studio binnen alsof ze op een standaard promotieronde zaten. Ze werken nu tenslotte voor SBS 6, net als Shownieuws. Maar in plaats van een vriendelijk pr moment kregen ze scherpe vragen. Aan tafel zaten Eline de Ruig en Patty Brard. Presentatrice Eva Vloon leidde het gesprek strak. Patty liet meteen zien dat ze zich niet inhoudt. Ze zei: “Als we gaan verhuizen en jij zegt: ‘Het is mijn auto en haar spullen mogen er niet bij!’, dan vind ik dan toch zó zielig.”
Monique probeerde het te verzachten. De spullen mochten uiteindelijk mee, zegt ze. Eva reageerde kort maar duidelijk: “Ja, maar het ging niet van harte.” Daarmee was het frame gezet. Dit ging niet meer weg in het gesprek.
Denise wordt openlijk genoemd als slachtoffer
Eline vertelde dat zij Denise had gesproken en dat het verdriet groot is. Ze zei: “Ik heb haar vandaag gesproken en ze heeft er eigenlijk heel veel verdriet van.” Monique leek oprecht verbaasd. Ze antwoordde dat zij nog contact had met Denise en dat ze er zelfs om hadden gelachen. Ze zei dat ze elkaar nog hadden beetgepakt. Maar Eline bleef bij haar punt. “Ze heeft er nu in elk geval heel veel verdriet van.”

Jij zag hoe Monique zich niet herkende in dat beeld. Ze schoof het richting een ander probleem bij Denise. Ze zei dat Denise hen misschien mist. Dat maakt het wrang, omdat het verdriet van Denise zo wordt weggezet als iets anders.
Mike wordt eindelijk aangesproken
Eva draaide het gesprek daarna naar de stille Mike. Ze zei: “Het lijkt nu alsof we over de breuk tussen jou en Denise praten, maar jij had een relatie met haar. Wat was jouw rol in dit geheel, en van: was mijn moeder wel aardig tegen haar?” Dat was een moment waarop jij voelde dat Mike niet meer kon schuilen achter zijn moeder.
Mike zei dat hij wel eens discussies had met Monique over haar gedrag. Volgens hem vond Denise het een grap en liet ze niet merken dat ze het erg vond. Patty reageerde direct en wees op het verdriet van Denise vandaag. Eline herinnerde aan het grote offer dat Denise deed door te verhuizen naar Spanje. En ineens stond de kernvraag in de studio: hoe kan het zo misgaan.
De serie wordt als schild gebruikt
Mike wilde niet inhoudelijk ingaan op de breuk. Hij zei: “Ja, daar kan ik natuurlijk niet veel over zeggen, want dat ga je in de serie zien hoe dat gebeurd is!” Monique ondersteunde dat meteen. Ze zei dat alles verklappen de serie zou verpesten. Patty reageerde cynisch met: “Naar de breuk?” De toon was helder. Het publiek moest vooral blijven kijken. Maar dat riep ook irritatie op bij de deskundigen.

Waarom wil je zo graag in beeld blijven
Patty vroeg iets wat veel kijkers denken. “Waarom willen jullie eigenlijk zo graag op tv?” Monique zei dat ze dat niet wilde en dat het hen was overkomen. Eva prikte daar meteen doorheen. Ze zei dat je niet hoeft als je niet wil. Monique gaf toe dat ze het leuk vonden. Ze zei dat veel mensen hen leuk vinden. Dat antwoord klonk voor velen weinig bescheiden.
Bel haar op nu je haar ziet huilen
Eline vond het onbegrijpelijk dat Mike Denise niet had gebeld na haar tranen. Ze vroeg hem direct of hij die behoefte niet voelde. Toen Monique wilde antwoorden, stopte Eline haar. Ze zei dat de vraag aan Mike was. Mike bleef vaag en verwees weer naar de regels van de serie. Jij zag hoe dat slecht viel in de studio.
Monique valt Denise aan om Boulevard
Aan het einde werd de spanning pijnlijk. Monique zei dat Denise niet naar Boulevard had moeten gaan. Ze stelde dat Denise zich aan contractregels moest houden. Ze zei ook dat Denise met haar psycholoog had kunnen praten. Eva kapte het gesprek af en zei: “Ik zou zeggen: bel elkaar op!” Daarmee eindigde het moment dat duidelijk niet liep zoals Mike en Monique hoopten.
De studio was koel. De kritiek was ongekend fel. En jij voelt dat dit effect gaat hebben op hoe mensen naar de nieuwe serie kijken. De vraag is niet of er straks veel wordt gekeken. De vraag is met welk gevoel.


