Met de stijgende brandstofprijzen staan Nederlandse automobilisten opnieuw voor een financiële uitdaging. De landelijke adviesprijzen voor benzine en diesel blijven oplopen, terwijl een snelle daling in het nieuwe jaar onwaarschijnlijk lijkt. Volgens marktexpert Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers zijn wereldwijde spanningen en een sterke dollar belangrijke oorzaken van de prijsstijgingen.
Stijgende brandstofprijzen in 2023
De adviesprijs voor een liter Euro95 is dit weekend vastgesteld op 2,142 euro. Ter vergelijking: aan het einde van vorig jaar betaalde je nog 2,054 euro per liter. Dit betekent een stijging van ongeveer 4 procent. Hoewel dit relatief mild lijkt, waren de prijzen in april tijdelijk zelfs 11 procent hoger dan op de laatste dag van 2023.
Ook dieselgebruikers merken de prijsverhogingen. De prijs voor een liter diesel lag eind vorig jaar op 1,870 euro, maar piekte in februari op 1,997 euro. Nu bedraagt de adviesprijs 1,902 euro per liter. Van Selms benadrukt dat de adviesprijzen vooral gelden aan snelwegen en dat brandstof elders vaak goedkoper is.
Invloed van wereldwijde spanningen
De hoge brandstofkosten zijn volgens Van Selms deels te wijten aan geopolitieke spanningen. Conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten blijven de markt beïnvloeden. “Ik verwacht niet dat deze oorlogen op korte termijn opgelost worden,” zegt Van Selms. De aanhoudende instabiliteit in deze regio’s drijft de olieprijzen verder op.
Daarnaast speelt de sterke Amerikaanse dollar een belangrijke rol. Olie wordt wereldwijd afgerekend in dollars, en een sterke dollar maakt olie duurder. Van Selms wijst op de politieke situatie in de Verenigde Staten als een factor: “De verkiezingsoverwinning van Donald Trump zorgt eerder voor een sterke dan een zwakke dollar. Dat werkt direct door in de prijzen aan de pomp.”
Opvallend stabiele prijzen aan het eind van het jaar
Hoewel de brandstofprijzen het hele jaar fluctueren, viel het op dat de prijzen de afgelopen maand relatief stabiel bleven. Volgens Van Selms is dat bijzonder in een wereld die gekenmerkt wordt door onzekerheid. Toch benadrukt hij dat de Nederlandse prijzen in vergelijking met het buitenland nog altijd buitengewoon hoog zijn. “De verschillen binnen Europa blijven groot. Nederland is en blijft een van de duurste landen om te tanken.”
De impact van accijnzen
Een belangrijke oorzaak van de hoge prijzen in Nederland is de belasting op brandstof. Om de hoge kosten enigszins te verzachten, heeft de overheid de accijns op benzine, diesel en lpg tijdelijk verlaagd. Tot eind 2025 blijft deze verlaging van kracht. Bovendien zal de brandstofaccijns in 2025 niet worden aangepast voor inflatie. Dat betekent dat de tarieven voor brandstofaccijnzen gelijk blijven aan die van 2023 en 2024.
Wat kun je verwachten in 2024?
Hoewel de accijnsverlaging voorlopig blijft bestaan, is er weinig hoop op een significante daling van de brandstofprijzen. Wereldwijde spanningen en valutakoersen blijven factoren die de kosten kunnen verhogen. Voor automobilisten betekent dit dat tanken voorlopig een dure aangelegenheid blijft, vooral in Nederland.
Met deze ontwikkelingen is de vraag of je je rijgedrag zult aanpassen of naar alternatieven zult zoeken. Laat het ons weten in de reacties op Facebook.