Een luchtige zomeravond op SBS 6 veranderde plots in ongemak toen presentator Thomas van Groningen tijdens De Oranjezomer een expliciet filmpje toonde. Wat bedoeld leek als een onschuldige grap, leidde tot verontwaardiging bij zowel studiogasten als kijkers. De poging om humor te brengen met beelden van een seksueel getint tafereel werd door velen als ongepast ervaren.
Een misplaatste grap
Tijdens de uitzending op SBS 6 opende Thomas met een opmerking over Johnny de Mol, die momenteel met vakantie is in New York. “Ik zit trouwens, Raymond, even te appen met Johnny de Mol. Dat is wel geinig. Hij heeft vakantie nu,” vertelde hij terwijl hij een filmpje aankondigde dat volgens hem ging over een ‘reddingsactie’ in de stad.
Tafelgast Raymond Mens speelde mee: “Hij heeft mij gezien in Amerika en dacht: wat Raymond kan, kan ik ook. Hij filmt dit vanuit zijn hotelkamer in New York.” De beelden toonden in eerste instantie een skyline, maar draaiden daarna naar het balkon van de filmer. Daar was te zien hoe een vrouw een man oraal bevredigde.
Stilte in de studio
Wat volgde was stilte in de studio. De grap viel niet bij iedereen in de smaak. Pieter Cobelens probeerde nog luchtig te reageren: “Ze houdt zich goed vast in ieder geval.” Maar zelfs Thomas zelf leek geschrokken van zijn eigen keuze. “Ik vind dit zo ordinair,” zei hij, terwijl hij zijn lach probeerde in te houden.
Raymond vroeg zich hardop af of Johnny de Mol ‘verpest’ is door zijn contact met het programma. Thomas ging mee in de grap, maar de sfeer werd duidelijk ongemakkelijk. “We hebben straks nog meer filmpjes van Johnny de Mol. Straks na de reclame,” probeerde hij de situatie luchtig af te ronden.
Twijfel en spijt
Na de reclame leek Thomas zich te realiseren dat de actie misschien een verkeerde indruk had achtergelaten. “Moeten we nou spijt hebben van dat filmpje van Johnny van net?” vroeg hij.
Raymond reageerde scherp: “Ja, jij zei voor de uitzending: ‘Is dit leuk?’ Ik zeg: ‘Moet je niet doen, moet je niet doen.’” Thomas verdedigde zich: “Nee, dat is niet waar! Jij liep mij op te naaien.” Scheidsrechter en studiogast Bas Nijhuis zei verrast te zijn: “Je zit toch in het scherm.”
Kritiek van kijkers en media
Tv-analist Tina Nijkamp liet er geen misverstand over bestaan. “Bij De Oranjezomer liep het een stuk minder goed dan de dag ervoor, inclusief een grappig bedoeld filmpje dat totaal de plank missloeg,” schreef ze op haar eigen kanaal.
De kijkcijfers gaven haar gelijk: 684.000 mensen keken naar de aflevering, goed voor 14,5 procent marktaandeel. Dat zijn er minder dan eerdere uitzendingen.
Op sociale media klonk scherpe kritiek. Een kijker genaamd Rob reageerde: “Jammer dat je met dat soort filmpjes probeert je instortende kijkcijfers te redden. Helaas.” Paula sloot zich daarbij aan: “Okee, dat filmpje van Johnny kan echt niet… Voegt totaal niks toe aan het programma. Walgelijk. Ik haak af.”
Grenzen van satire en entertainment
De situatie roept de vraag op waar de grens ligt tussen satire en smakeloosheid. De Oranjezomer staat bekend om zijn losse toon en vrije aanpak, maar deze actie lijkt bij velen verkeerd te zijn gevallen.
Het incident toont aan hoe dun de lijn is tussen het willen entertainen van het publiek en het overschrijden van grenzen. Zeker in een tijd waarin kijkers mondig zijn en hun mening snel delen op sociale platforms.
Toekomst van De Oranjezomer
Thomas van Groningen moet zich de komende uitzendingen opnieuw bewijzen. Zijn debuut werd positief ontvangen, maar deze misstap kan gevolgen hebben voor zijn geloofwaardigheid als presentator. De vraag blijft of hij zich weet te herpakken of dat kijkers afhaken door de controverse.
Voor nu lijkt De Oranjezomer zichzelf te moeten heruitvinden, wil het het zomerse kijkerspubliek blijven boeien zonder te vervallen in plat vermaak.