Tijdens de uitzendingen van De Avondetappe zie je Dione de Graaff ontspannen aan tafel zitten. Wat je niet ziet, is het modeteam dat achter de schermen alles in goede banen leidt. Met veertig outfits, zes paar schoenen en een complete stylistecrew reist ze dit jaar door Frankrijk. De reacties zijn verdeeld: bewondering aan de ene kant, verbijstering aan de andere.
Een vrachtwagen vol kleding
Voor de uitzendingen van De Avondetappe reist De Graaff niet licht bepakt. In een speciale NOS-truck bevinden zich haar zorgvuldig samengestelde garderobe, inclusief schoenen, riemen, sjaaltjes én een naaikit voor noodgevallen. Alles wordt gecoördineerd door styliste Geryanne Katerberg, die voor vertrek elk kledingstuk heeft uitgekozen. Zo is er voor elke situatie een passende look – zelfs tijdens een hittegolf hangt er alvast een luchtige jumpsuit klaar.
Praktische keuzes met oog voor stijl
Ook over haar schoeisel is goed nagedacht. Zo draagt ze sleehakken om stabiel te kunnen lopen over Franse keitjes én rechtop aan tafel te kunnen zitten. “Op foto’s kan een sleehak op een klomp lijken, maar tijdens bewegend beeld heb je daar geen last van,” licht Katerberg toe. Het modeplan is tot in detail uitgewerkt, zodat de presentatrice zich volledig kan focussen op de uitzendingen.
Oud-SBS-baas haalt uit in podcast
De uitgebreide kledingvoorraad van De Graaff zorgt inmiddels voor ophef. Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6, noemt het gedrag “sterrengedrag”. In haar podcast De Mediaweek uit ze kritiek: “Hoezo heeft zij veertig stuks? Is daar geen wasserette in Frankrijk? Kun je niet gewoon je kleertjes eventjes in een trommeltje stoppen daar in zo’n shopje? Ik vind dat zo raar!”
‘Gewoon een wit bloesje’
Nijkamp begrijpt niets van de luxe rondom de kleding van de presentatrice. Volgens haar is het overdreven en onnodig. “Ze heeft toch een visagist, daar loopt productie mee, dat is een heel team! Er zijn wel dertig man mee, joh. Dat kan toch één van die producers wel doen?” Ze vindt dat hergebruik van kleding best mogelijk moet zijn. “Veertig stuks kleding, hè? Een heel interview erover met de stylisten, hoe ze dat dan bij elkaar zoeken. Dan denk ik: waar gaat dit over?”
Gemengde reacties op sociale media
Ook op sociale media ontstaat discussie. De een bewondert de organisatie en professionaliteit achter De Graaffs optredens, de ander vindt het overdreven en niet passend bij een sportprogramma. Toch valt niet te ontkennen dat haar verzorgde uitstraling een vast onderdeel is van De Avondetappe, en dat het publiek dit waardeert.
Mode in dienst van het verhaal
Dione de Graaff zelf heeft zich nog niet publiekelijk uitgelaten over de ophef. Toch is duidelijk dat er achter haar presentatie veel werk en aandacht schuilgaat. Of het nu om journalistiek of uiterlijk gaat, ze lijkt niets aan het toeval over te laten. Dat zorgt niet alleen voor een professionele uitstraling, maar ook voor gespreksstof – tot ver buiten de sportwereld.