Terwijl de lichten van The Passion donderdagavond op haar gericht stonden, droeg zangeres Eva Simons een persoonlijk verhaal met zich mee dat voor de buitenwereld onzichtbaar bleef. Achter de indrukwekkende vertolking van Maria schuilde een emotionele periode waarin Eva niet alleen haar rol speelde, maar ook haar eigen verdriet verwerkte.
Vlak voor ze werd gevraagd om de rol van Maria op zich te nemen, ontdekte Eva dat ze opnieuw zwanger was. Het nieuws vervulde haar met vreugde, want het zou haar tweede kindje worden. Tijdens de repetities kreeg ze echter een miskraam. “Ik heb nog nooit zoveel liefde ervaren als de liefde voor een kind. Nu zou ik het nog een keer meemaken, met een tweede. Het was intens verdrietig om dat te verliezen,” vertelt ze in een interview met Trouw.
Diep geraakt tijdens uitvoering
Tijdens de live-uitzending van The Passion zong Eva het nummer ‘Shallow’ in duet met Dorian Bindels, die de rol van Jezus vertolkte. In de Nederlandse bewerking van het lied nam Maria afscheid van haar zoon. De emotie was voelbaar, niet alleen in haar stem, maar ook in haar hele uitstraling. Na afloop was ze zichtbaar aangedaan. In een gesprek op NPO1 Extra zegt ze: “Dit moet het moment zijn geweest dat Maria… Dat dat zwaard door haar ziel gaat.” Je voelde als kijker de pijn in haar woorden.
Muzikale hoogtepunten met een rauw randje
Behalve ‘Shallow’ bracht Eva ook andere nummers ten gehore, waaronder ‘Ze meent het’ van Metejoor, ‘Waterdicht’ van Hannah Mae en het gevoelige ‘Waarom fluister ik je naam nog’ van Benny Neyman. Elk nummer raakte, maar kreeg een extra lading door wat Eva privé had meegemaakt. Haar stem, haar blik, haar houding – alles droeg het verdriet én de kracht van een moeder die net iets heeft verloren wat ze zó graag had willen vasthouden.
Een rol die persoonlijk aanvoelt
Voor Eva was de rol van Maria er een met diepe betekenis. “Bovendien is mijn tweede naam Maria, dus ik ben al mijn hele leven met haar verbonden,” vertelde ze eerder aan RTL Boulevard. Het spelen van deze rol voelde voor haar dan ook als thuiskomen, alsof het voorbestemd was dat juist zij dit personage tot leven mocht brengen. Het maakte de ervaring alleen maar intenser.
Kunst als troost en verwerking
Wat Eva op het podium liet zien, was meer dan acteerwerk of zang. Het was een voorbeeld van hoe kunst kan helen. Door haar emoties te verweven met haar optreden gaf ze het verlies een plek en raakte ze tegelijkertijd duizenden kijkers. Haar kwetsbaarheid maakte de voorstelling krachtiger. En het toonde hoe rauw verdriet zich soms juist via muziek en theater het best laat uitdrukken.
Grote waardering vanuit het publiek
De reacties op sociale media waren overweldigend positief. Kijkers prezen haar stem, haar emotionele echtheid en haar durf om zich zo open te stellen. Voor velen werd haar optreden hét hoogtepunt van de avond. Niet alleen vanwege de zangkwaliteit, maar juist omdat het écht was – een puur moment van menselijkheid midden in een geregisseerde productie.
Een krachtig eerbetoon aan leven en verlies
Wat Eva meedroeg op dat podium, was onzichtbaar maar voelbaar. Haar ervaring met verlies kreeg tijdens The Passion een artistieke vorm, en werd daarmee een verhaal dat velen herkende. De moed om dat te delen, verdient erkenning. Eva liet zien dat verdriet geen belemmering hoeft te zijn, maar ook een bron van verbinding kan zijn – met jezelf, met het publiek en met iets dat groter is dan woorden kunnen omschrijven.