De rust rondom de woning van André Hazes jr. is de laatste weken ver te zoeken. Paparazzo Edwin Smulders heeft er zich ogenschijnlijk permanent genesteld om alles vast te leggen wat zich voor de voordeur afspeelt. Van vertrekkende exen tot nieuwe liefdes: het privéleven van André lijkt live gevolgd te worden, met de Story als trouwe verslaggever. En dat begint nu steeds meer te wringen.
De situatie rondom André’s huis krijgt steeds meer het karakter van een openluchtsoap. Foto’s van Monique Westenberg die arriveert of vertrekt, afgewisseld met beelden van Noa Braaf die de volgende ochtend het huis verlaat. Alsof je naar een realityserie kijkt, alleen dan zonder toestemming van de hoofdrolspelers.
Edwin Smulders, de paparazzo in kwestie, vertelt in Shownieuws hoe zijn werk eruitziet: “Ik was de hele week ervoor al geweest toen ’s middags Monique de hond terugbracht. Toen kwam Noa ’s avonds en is zij daar blijven slapen. Dat hadden we vorige week in Story staan en dan wil je toch de follow-up hebben met de eerste foto samen.”
Een confrontatie vol humor en sarcasme
André Hazes jr. lijkt zich ondertussen niet al te veel druk te maken, al schuilt er frustratie achter zijn reactie. Hij besloot Smulders een bericht te sturen: “Heb jij die gemaakt, pik?” waarop de fotograaf bevestigend antwoordde. André’s verbaasde reactie was tekenend: “Ik heb je helemaal niet gezien.” Waarop Smulders laconiek reageerde: “Ja, dat was de bedoeling.”
De twee kennen elkaar al langer, wat de toon van het gesprek iets verzacht. “Ik ken Dré al vanaf zijn geboorte ongeveer, hij is mijn buurman geweest in Vinkeveen toen hij daar met z’n moeder en z’n zus woonde,” aldus Smulders. Toch blijft de vraag hangen: hoe ver ga je in het najagen van een roddelfoto?
Een vak vol puzzelstukjes
Voor Edwin is het niet zomaar een momentopname. Hij noemt zijn werkwijze een ingewikkelde puzzel. “Het is niet zo van: je gaat ergens kijken en je maakt een keer die foto. Zo gaat het niet. Het zijn allemaal kleine puzzelstukjes en die leg je op een gegeven moment bij elkaar en dan heb je de foto aan het eind van de puzzel.”
Het klinkt bijna als een strategisch spel, waarbij de persoonlijke levenssfeer ondergeschikt is aan het eindresultaat: dé foto die de voorpagina haalt. Voor volgers van de showbizzwereld is het smullen, maar voor de betrokkenen kan het verstikkend aanvoelen.
Publieke interesse versus privacy
Het contrast is groot. Terwijl André Hazes jr. zijn leven weer probeert op te bouwen, wordt elke stap die hij zet nauwlettend gevolgd. En waar sommige mensen dit beschouwen als ‘het hoort erbij’, roept het bij anderen juist ongemak op. Tooske Ragas vatte het in Shownieuws scherp samen: “Dan ga je toch niet ergens anders ontbijten?” Een onschuldige opmerking die laat zien hoe snel er een oordeel klaarstaat, zelfs over alledaagse keuzes.
De balans tussen nieuwsgierigheid en respect is zoek. Zeker wanneer iemand wekenlang voor je deur postvat om privébeelden te maken, kan dat een gevoel van onveiligheid creëren. Dat André überhaupt nog met humor reageert, laat zien hoe gewend hij aan de situatie is geraakt.
Een leven onder het vergrootglas
Dat bekende Nederlanders te maken krijgen met nieuwsgierige blikken, is geen nieuws. Maar wanneer je eigen woning een permanent decor wordt van speculatie en fotografie, raakt dat aan fundamentele grenzen. Paparazzi zoals Smulders zien hun werk als journalistiek, maar steeds vaker klinkt ook de roep om privacy en rust.
Voor André Hazes jr. lijkt er voorlopig geen einde aan deze mediastorm te komen. Zijn wisselende relaties, het contact met zijn ex Monique en de nieuwe liefde met Noa worden dagelijks breed uitgemeten. De vraag is niet meer óf er foto’s komen, maar wanneer.