Een avond die bedoeld was om feestelijk te verlopen kreeg onverwacht een flinke nasmaak. Yolanthe Cabau stond centraal tijdens de première van haar nieuwe film, maar niet vanwege haar acteerprestaties. Het ging om een opvallende mail die vlak voor het evenement opdook en tot veel discussie leidde. Het zorgde voor ophef in de showbizzwereld en riep vragen op over invloed, controle en geloofwaardigheid.
opvallend verzoek voor de première
Voorafgaand aan de rode loper kregen diverse media en fotografen een mail toegestuurd. Daarin stond een opmerkelijk verzoek namens de manager van Yolanthe. De boodschap was duidelijk: alle foto’s van Yolanthe moesten eerst worden goedgekeurd voordat ze gepubliceerd mochten worden. Bovendien werd aangegeven dat de manager eventueel bewerkingen zou willen doorvoeren. Dat zorgde voor verbazing en irritatie bij de fotografen.
boze reacties onder fotografen
Showbizzfotograaf Edwin Janssen liet weten dat hij en zijn collega’s niet blij waren met deze eis. Hij stelde zelfs voor om Yolanthe collectief de rug toe te keren op de rode loper. “Weet je wat we doen? We draaien gewoon onze rug om naar haar toe als ze er staat. Dan maken we geen foto’s.” Een boycot leek heel even in de lucht te hangen, totdat de première zelf een ander verloop kreeg.
yolanthe spreekt zich uit
Voor de camera van RTL Boulevard reageerde Yolanthe zelf. Ze wees erop dat zij nooit zo’n eis had gesteld. “Niks hoeft bij mij langs te gaan”, zei ze stellig. “Dat is ook nooit zo geweest. Ik denk dat er een miscommunicatie is geweest tussen bepaalde mensen. Dat kan tussen twee mensen zijn geweest en dan wordt mijn naam eraan geplakt. Ik hoor het dan ook, weet je wel, maar ik lig daar echt niet wakker van.” Ze probeerde het luchtig te houden met een grapje: “Kun je wel even een filter hier overheen doen, voordat je dit uitzendt? Hahaha.”
guido den aantrekker deelt de mail
Toch nam Story-hoofdredacteur Guido den Aantrekker geen genoegen met deze uitleg. Hij publiceerde op X een deel van de mail, die volgens hem allesbehalve een miscommunicatie was. “Haha, volgens Yolanthe is het ‘miscommunicatie’ dat ze invloed op foto’s van haar wenst te hebben tijdens de première vanavond. Enfin, hierbij het betreffende deel van de e-mail aan ons, van de publicity manager van de filmmaatschappij, namens Yo’s manager. 🤡”
inhoud van de e-mail
Het bericht dat Guido deelde, liet weinig aan de verbeelding over: “Daarnaast willen we jullie graag alvast informeren dat de manager van Yolanthe de foto’s die op de loper worden gemaakt voor publicatie wil goedkeuren en eventueel waar nodig wil bewerken. Haar manager is de hele avond aanwezig en zal dit ter plekke afstemmen. Mocht dit niet werkbaar zijn, dan vragen we vriendelijk om geen foto’s van Yolanthe te maken. Er zijn gelukkig ook genoeg andere castleden en gasten. 😊”
reactie tijdens de première
Volgens Bart Ettekoven in Shownieuws viel het allemaal mee tijdens het evenement zelf. Hij benadrukte dat de soep minder heet gegeten werd dan opgediend. Yolanthe zou vooraf al hebben aangegeven dat ze er niet over wilde praten en de spanning leek ter plekke gesust. De fotografen maakten uiteindelijk gewoon hun werk en er werd volop geflitst.
gemengde gevoelens aan de desk
Tijdens de nabespreking in Shownieuws viel op dat er gemengde gevoelens over Yolanthe bestaan. Dyantha Brooks vroeg zich hardop af waarom er vaak maar lauw enthousiasme klinkt als het om Yolanthe gaat. “Ik vind iedereen altijd zo gematigd enthousiast als het over Yolanthe gaat, terwijl ik denk: het is een Nederlandse vrouw die toch wel veel vette dingen doet.” Bart Ettekoven voegde daar kritisch aan toe: “Ik ben heel enthousiast als het over Yolanthe gaat, maar zodra we over haar acteercarrière beginnen, denk ik wel: het is nou niet de Helen Mirren van de Lage Landen, zal ik maar zeggen.”
imago en toekomst
Het incident roept opnieuw vragen op over Yolanthe’s imago. Enerzijds staat ze bekend als een bekende actrice die regelmatig de aandacht trekt, anderzijds wekken zulke situaties irritatie en wantrouwen op. De discussie laat zien hoe kwetsbaar het evenwicht is tussen publieke optredens, controle over beeldvorming en geloofwaardigheid. Voor Yolanthe kan dit voorval gevolgen hebben, zowel voor haar reputatie als voor de manier waarop media in de toekomst met haar omgaan.