De publicatie van foto’s van presentator Martijn Krabbé in een scootmobiel zorgt voor verdeeldheid. Terwijl de ene kant spreekt van een eerbetoon aan zijn veerkracht, vinden anderen het onsmakelijk dat deze beelden in een tijdschrift zijn verschenen. De foto’s roepen vragen op over de grenzen tussen journalistiek belang en menselijkheid, zeker gezien Martijns gezondheidssituatie en zijn status als geliefde televisiepersoonlijkheid.
In het nieuwe nummer van weekblad Privé zijn meerdere foto’s te zien van Martijn Krabbé, die door Amsterdam-Zuid rijdt in een scootmobiel. De beelden zijn gemaakt door een voorbijganger die de foto’s vervolgens aan het blad verkocht. De reportage verscheen onder de kop ‘Zo geniet Martijn Krabbé van de nazomer’. Volgens de begeleidende tekst zou Martijn vol energie door de straten rijden, alsof hij zich niet laat tegenhouden door zijn ziekte. Toch roept juist deze publicatie veel vragen op: is het tonen van zulke persoonlijke beelden wel gepast?
Martijns strijd en populariteit
De 56-jarige presentator is terminaal ziek, maar blijft ondanks alles positief. Hij kijkt enorm uit naar het Gouden Televizier-Ring Gala, waar hij volgens velen eindelijk de prijs voor beste presentator zal ontvangen. Martijn heeft aangegeven daar graag bij te willen zijn, desnoods met zijn scootmobiel. Voor zijn fans symboliseert dat doorzettingsvermogen, maar voor anderen maakt het hem juist extra kwetsbaar. Juist daarom vinden veel mensen dat zijn privacy meer bescherming verdient dan ooit.
Fotoreportage roept ongemak op
De fotoreportage van Privé toont niet zomaar een toevallig straatbeeld. Eén van de foto’s is van dichtbij gemaakt, vanuit een auto. De fotograaf volgde Martijn letterlijk op de hielen terwijl hij door de stad reed. Het blad beschrijft hem als iemand die zich zelfverzekerd door het verkeer beweegt, alsof het een luchtig zomertafereel betreft. Toch klinkt in veel reacties verontwaardiging door: het voelt voor velen te intiem en te persoonlijk, zeker in deze fase van zijn leven.
Reacties uit de mediawereld
In de rubriek In De Wandelgangen van Wilfred Genee kwam het onderwerp uitgebreid aan bod. Genee vroeg zich af of het wel gepast is om deze beelden te publiceren. “Is dit nou handig om dit er zo op te zetten, op de Privé?”, merkte hij op. Zijn tafelgasten waren het snel eens: dit gaat te ver. Tina Nijkamp reageerde resoluut met: “Nee, ik vind het niet netjes.” Ook journalist Merel Ek gaf aan dat ze er moeite mee heeft. Het was een moment van zeldzame unanimiteit aan tafel: sommige grenzen zou de roddelpers simpelweg moeten respecteren.
Een dunne lijn tussen interesse en inbreuk
Dat Martijn Krabbé een publieke figuur is, staat buiten kijf. Maar juist dat maakt de grens tussen belangstelling en inbreuk op zijn persoonlijke leven flinterdun. Voor velen is hij meer dan een presentator; hij is een vertrouwd gezicht op televisie en een mens die momenteel door een zware periode gaat. De publicatie van de foto’s wordt daarom niet alleen gezien als journalistieke nieuwsgierigheid, maar ook als een vorm van ongepaste exploitatie. De discussie over privacy en media-ethiek laait opnieuw op.
Een man die het leven omarmt
Ondanks de storm van reacties blijft één ding duidelijk: Martijn weigert bij de pakken neer te zitten. Volgens journalist Jan Uriot, die de tekst bij de fotoreportage schreef, laat de presentator zien dat hij nog altijd midden in het leven staat. “Bij de pakken neer zitten doet hij zeker niet,” schreef hij. “Het is duidelijk: Martijn gaat niet in een hoekje zitten treuren, maar omarmt het leven en maakt er het beste van.” Deze boodschap van kracht en positiviteit raakt veel mensen, zelfs nu de omstandigheden zwaar zijn.
Een wens die iedereen deelt
Aan tafel bij Wilfred Genee werd nog één ding duidelijk: de publieke opinie is niet verdeeld over de wens dat Martijn beloond mag worden voor zijn werk. Genee, zelf genomineerd voor dezelfde prijs, liet weten dat hij hoopt dat Martijn de Televizier-Ring wint. “Wat er ook gebeurt, laat hem winnen,” zei hij. Ook Tina Nijkamp sloot zich daarbij aan en benadrukte dat de uitslag van de stemming al vaststaat. “Ze weten wie er gaat winnen, en ik denk dat het eerlijk zal verlopen.” Die opmerking bracht voor even een warm gevoel van saamhorigheid in een verder beladen gesprek.
Een ethische spiegel voor de media
De kwestie rond de foto’s van Martijn Krabbé legt een breder probleem bloot. Hoe ver mogen media gaan in het tonen van persoonlijke situaties van bekende personen? Wanneer wordt journalistiek verslag doen voyeurisme? En hoe gaan we als samenleving om met het recht op privacy, ook voor mensen die gewend zijn aan publieke aandacht? De discussie die nu is losgebarsten, is niet alleen een oordeel over één tijdschrift, maar ook een spiegel voor de hele entertainmentwereld.