Het overkomt ons allemaal weleens: je stuurt een pakketje met vijf kledingstukken retour naar de winkel, maar vervolgens beweert de winkel dat er slechts vier zijn ontvangen. Dit betekent dat je het geld terugkrijgt voor vier artikelen in plaats van vijf. Wat doe je als je zeker weet dat je er vijf hebt opgestuurd? De vraag die bij me opkomt is: wie is er verantwoordelijk voor het bewijs? Ligt deze bewijslast bij jou als afzender of bij de winkel als ontvanger?
Afzender draagt het risico bij retourzending
Radar heeft dit vraagstuk uitgezocht en de uitkomst is niet bepaald positief voor de consument. Als afzender ben jij namelijk altijd verantwoordelijk voor het pakket, ook als het gaat om een retourzending.
Een woordvoerder van de Consumentenbond legt uit: „Het risico ligt bij de afzender als er tijdens het transport iets misgaat.” Dit betekent dat als er iets fout gaat met de retourzending, jij als consument moet aantonen dat je inderdaad vijf artikelen hebt verstuurd, in plaats van vier.
Deze verantwoordelijkheid kan best frustrerend zijn. De winkel kan beweren dat zij slechts vier artikelen hebben ontvangen en het is aan jou om te bewijzen dat dit niet klopt. Maar hoe doe je dat? Wat als de winkel volhoudt dat er iets ontbreekt? Het lijkt erop dat jij als consument de bewijslast draagt. Lees verder op de volgende pagina!